Jongeren online! Onderzoeksresultaten.
Auteurs
Symons, K., Ponnet, K., Walrave, M., & Heirman, W. (2017).

Abstract
Jongeren kunnen online geconfronteerd worden met bepaalde contactrisico’s, zoals sexting en cyberpesten. Welke rol spelen ouders in de preventie hiervan? En hoe kunnen ouders helpen? Informatie- en communicatietechnologieën (ICT) zijn niet meer weg te denken uit het leven van vele jongeren. Digitale mediatools zijn voor hen en andere gezinsleden nuttig voor zowel informatie, educatie als ontspanning. Jongeren worden echter ook geconfronteerd met een aantal risico’s online, zoals sexting (het delen door jongeren van seksueel getinte beelden d.m.v. gsm of online applicaties) en cyberpesten (het pesten via het internet en de mobiele telefoon). Zowel sexting als cyberpesten kunnen een zware impact hebben op het psychologische welzijn van kinderen en vergen moed van het kind om hierover een gesprek te starten. Beide onlinerisico’s kunnen immers een gevoel van schaamte teweegbrengen bij het slachtoffer. Aangezien het vertrouwen van de jongere in zijn/haar leeftijdsgenoten hierbij fundamenteel beschadigd wordt, kunnen ouders –die de meest vertrouwde personen zijn in het leven van de adolescent– een waardevolle en cruciale rol spelen bij de preventie en interventie van deze onlinerisico’s. Met het project ‘Jongeren online!’ gaan we na welke rol ouders dan juist kunnen spelen in de preventie van sexting en cyberpesten. Bovendien willen we onderzoeken hoe ouders jongeren kunnen bijstaan wanneer het fout loopt. Kortom, het project onderzoekt hoe de ouder-kind communicatie over sexting en cyberpesten verloopt. Het onderzoek bouwt verder op bestaande studies. Om de onderzoeksdoelstellingen te bereiken, werd kwantitatieve data verzameld op gezinsniveau. In totaal namen 357 gezinnen deel aan een bevraging, waarbij per gezin telkens een jongere tussen 13 en 18 jaar, de moeder en de vader een vragenlijst invulde. Daarnaast vonden zes focusgroepgesprekken met ouders plaats.
Referentie
Symons, K., Ponnet, K., Walrave, M., & Heirman, W. (2017). Jongeren online! Onderzoeksresultaten. Brussel: Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen – Odisee. Brussel: Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport