Jos wordt rijk, Anne krijgt een man. De toekomstverwachtingen van jongens en meisjes in het voortgezet onderwijs

Auteurs

Lensvelt-Mulders, G. & Lensvelt, A. (1996). 

 PDF-versie

Abstract

Dit onderzoek gaat kijken welke toekomstperspectieven jongeren invullen voor Jos en Anne, twee fictieve figuren die elk met schitterende cijfers afgestudeerd zijn. In de jaren 70 onderzocht de Amerikaanse psychologe Martina Horner de prestatie-motivatie van vrouwen: hoe graag willen vrouwen maatschappelijk succesvol zijn? Om deze vraag te beantwoorden liet zij studenten het levensverhaal opschrijven van een man of een vrouw. In een lessencyclus over emancipatie op scholen voor MAVO/HAVO in Tilburg en Berkel-Enschot hebben wij het Horner onderzoek herhaald en uitgewerkt. Leerlingen uit de hoogste klas (15 tot 18 jaar) beschreven het leven van Jos of Anne die met prachtige resultaten geslaagd waren voor de MEAO/HEAO. De herhaling van het Horner- experiment bleek een creatieve en werkbare manier om ideeën, vooroordelen en stereotiepe opvattingen over sekserollen klassikaal te kunnen bespreken.

Referentie

Lensvelt-Mulders, G. & Lensvelt, A. (1996). Jos wordt rijk, Anne krijgt een man. De toekomstverwachtingen van jongens en meisjes in het voortgezet onderwijs. Jeugd en samenleving, 26, (4), 142 – 147.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN

0047-1976

Trefwoorden

Emancipatie, ervaring van sekseverschillen, gender, sekserollen, toekomstverwachtingen