Just shopping?: A closer look at youth and shopping in Norway.
Auteurs
Brusdal, R. & Lavik, R. (2008).

Abstract
Er bestaat veel bezorgdheid omtrent jongeren en shoppen. Soms wordt zelfs beweerd dat jongeren niets anders doen dan shoppen en geld uitgeven, terwijl ze hun schoolwerk verwaarlozen en weinig anders verrichten. In dit artikel wordt shoppen onderzocht, alsook de karakteristieken van verschillende ‘shoppers’. De analyses tonen aan dat het winkelcentrum deel uitmaakt van het dagelijkse leven van de meeste jongeren en dat shoppen één van de vele activiteiten is waarin jongeren betrokken zijn. Leeftijd blijkt van weinig belang voor de frequentie van het shoppen, maar het heeft een sterker effect als men kijkt naar de hoeveelheid geld die men uitgeeft. De studie toont verder aan dat winkelen een seksespecifieke activiteit is: meisjes zijn de grootste shoppers, maar jongens maken een inhaalbeweging. De hoeveelheid geld die besteed wordt aan kleding neemt toe met de frequentie waarmee men shopt. Een vrienden-georiënteerdheid (in tegenstelling tot een familie-georiënteerdheid) verhoogt het bedrag dat aan kleding wordt uitgegeven. De data die in deze studie gebruikt worden, zijn afkomstig van de survey ‘Young in Norway 2002’, die werd uitgevoerd door NOVA (Norwegian Social Research).Zo’n 12000 leerlingen werden bevraagd (6048 respondenten uit het secundair onderwijs, 13-15 jaar; en 5880 respondenten uit ‘high school’, 16-19 jaar).
Referentie
Heimer, K & Matsueda, R.L. (1994). Role-Taking, Role Commitment, and Delinquency: A Theory of Differential Social Control. American Sociological Review, 59 (3), 365-390
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
1103-3088
Trefwoorden
Vrijetijdsbesteding