Keeping delinquency at bay: The role of the school context for impulsive and sensation seeking adolescents
Auteurs
Eklund, J. & Fritzell, J. (2014).

Abstract
Eerder onderzoek toont aan dat een achtergestelde schoolomgeving verband houdt met een hoger risico op het plegen van delinquent gedrag bij jongeren. Er blijkt echter weinig geweten over individuele verschillen in deze contextuele effecten. In deze studie wordt daarom onderzoek wat het verband is tussen impulsieve en sensatiezoekende karaktertrekken en delinquentie en hoe deze gemodereerd worden door de schoolomgeving, waarbij gefocust wordt op de sociaaleconomische en etnische samenstelling van de schoolpopulatie en de gemiddelde schoolresultaten. Ook werd onderzocht in welke mate het verband tussen geslacht en delinquentie varieert al naargelang de schoolomgeving.
Om deze verbanden te onderzoeken werd gebruik gemaakt van de data van de Stockholm School Survey. Deze studie wordt elk jaar uitgevoerd en deelname is verplicht voor openbare scholen; privéscholen participeren vrijwillig. Het betreft een schriftelijke vragenlijst die klassikaal wordt ingevuld en in een gesloten enveloppe wordt afgeleverd bij de leerkracht. Aan deze studie namen in totaal 89 scholen en 5619 leerlingen deel. Uit de resultaten komt naar voor dat de schoolomgeving een invloed had op het individuele delinquentierisico bij adolescenten: impulsieve en sensatiezoekende adolescenten, en dan vooral jongens, bleken minder delinquentie te plegen indien ze school liepen op een meer gegoede school.
Referentie
Eklund, J. & Fritzell, J. (2014). Keeping delinquency at bay: The role of the school context for impulsive and sensation seeking adolescents, European Journal of Criminology, online gepubliceerd, 1-20.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Daderschap