Keuze voor het studiedomein wetenschappen aan de universiteit. Een onderzoek bij leerlingen van het secundair onderwijs. Tweede Onderzoeksrapport.
Auteurs
Hermans, D. (2001).

Abstract
Vanuit een psychologische en sociologische invalshoek wordt in dit onderzoek nagegaan waarom leerlingen uit het laatste jaar secundair onderwijs al dan niet ervoor kiezen exacte wetenschappen aan de universiteit te studeren. Aan de hand van twee gestandaardiseerde vragenlijsten bij 1280 leerlingen, één in het begin en één op het einde van het laatste jaar secundair onderwijs, worden de achtergrondkenmerken van de respondenten, hun beeld over exacte wetenschappen, hun keuze voor een instelling en studierichting in het hoger onderwijs en de redenen hiervoor besproken. Bijzondere aandacht gaat uit naar de keuze voor de Katholieke Universiteit Leuven en de keuze wiskunde, scheikunde en natuurkunde binnen het domein exacte wetenschappen aan de universiteit. Dit tweede deel van het onderzoek naar de keuze voor wetenschappen aan de universiteit bevat de analyses van de tweede vragenlijst, die in mei 2001 werd afgenomen, samen met de analyse van de eerste vragenlijst. De analyse van de eerste vragenlijst die in oktober 2000 werd afgenomen is reeds verschenen. Dit onderzoeksrapport bevat drie grote delen. Het eerste deel vertelt meer over de beeldvorming over een aantal vakken van het secundair onderwijs, over hogere studies, over de richtingen wiskunde, scheikunde en natuurkunde aan de universiteit en over werken. In het tweede deel wordt gekeken naar de keuzes die de leerlingen hebben gemaakt voor een studierichting en voor een instelling hoger onderwijs. In het derde deel wordt dieper ingegaan op de redenen die de leerlingen hebben voor deze keuzes. Eigen aan dit tweede onderzoeksrapport is de vergelijking tussen oktober 2000 en mei 2001 voor elk van de onderzochte variabelen. Het is tenslotte de bedoeling een beeld te krijgen van het proces dat achter de keuze van een studierichting en instelling hoger onderwijs schuilgaat.
Referentie
Hermans, D. (2001). Keuze voor het studiedomein wetenschappen aan de universiteit. Een onderzoek bij leerlingen van het secundair onderwijs. Tweede Onderzoeksrapport. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U.Leuven, Faculteit Sociale Wetenschappen, Departement Sociologie, Centrum voor Onderwijssociologie.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Hoger onderwijs, secundair onderwijs, schoolloopbanen, jobperceptie