Auteurs

d’Haenens, L. & Vandoninck, S. (reds.) (2012).

 PDF-versie

Abstract

Internet is niet meer weg te denken uit het leven van jongeren. Het biedt kinderen en jongeren heel wat kansen en mogelijkheden: als bron van informatie en hulpmiddel bij huiswerk, om in contact te blijven met vrienden dichtbij of veraf, of louter ter ontspanning. Maar er is ook een donkere kant aan de internetwereld: van online risico’s zoals choquerende beelden, cyberpesten, misbruik van persoonlijke gegevens, ongewenste seksueel getinte berichten en andere minder fraaie inhoud blijven kinderen en jongeren niet gevrijwaard. In 2010 werden in het kader van het EU KIDS ONLINE-onderzoeksproject meer dan 25.000 9- tot 16-jarigen en één van hun ouders over heel Europa geïnterviewd over hun online activiteiten en de online risico’s waarmee ze zich geconfronteerd zien. Minister Ingrid Lieten maakte extra middelen vrij om deze data verder te analyseren voor Vlaanderen. Het onderzoek gaat na met welke risico’s kinderen in contact komen, voor welke kinderen dit ook daadwerkelijk resulteert in negatieve ervaringen, en hoe zij hierop reageren. Mediawijsheid speelt een belangrijke rol in dit verhaal: kinderen met meer digitale vaardigheden hebben doorgaans meer online weerbaarheid weten op te bouwen. De mate van mediawijsheid hangt samen met individuele factoren zoals geslacht, leeftijd, persoonlijkheidskenmerken alsook de sociale context, met name ouders, leraren, vrienden en de culturele achtergrond.

Kids Online. Kansen en risico’s van jongeren en kinderen op het internet.

Referentie

d’Haenens, L. & Vandoninck, S. (reds.) (2012). Kids Online. Kansen en risico’s van jongeren en kinderen op het internet. Gent: Academia Press.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Boek

Trefwoorden

Mediagebruik, media-invloeden, ICT, maatschappelijk belang/effecten, vrienden, vrijetijdsbeleving, vrijetijdsbesteding, welbevinden