Kinderen en echtscheiding. Verschillen in de perceptie van de opvoedingscontext tussen kinderen in éénoudergezinnen en kinderen in andere gezinnen.
Auteurs
Van Peer, C. (2003).

Abstract
Deze bijdrage gaat na of de situatie van éénoudergezinnen en kinderen in wisselende gezinssituaties al dan niet een risico inhoudt voor de wijze waarop communicatie en opvoeding in het gezin verlopen. Eerst wordt een bondig overzicht gegeven van de onderzoeksliteratuur over de korte en lange termijneffecten van echtscheiding op kinderen en over de oorzaken van welzijnsverschillen. Vervolgens worden een aantal elementen uit de literatuur omtrent communicatie- en opvoedingskenmerken in éénoudergezinnen versus andere gezinnen, met name positieve en negatieve communicatie tussen gezinsleden, acceptatie, ouderlijke supervisie en gedragsautonomie, toegelicht. Op basis hiervan worden een aantal hypothesen geformuleerd over het gezinsfunctioneren en de manier waarop kinderen deze verschillende communicatie- en opvoedingskenmerken in verschillende gezinstypen beleven. Deze hypothesen worden vervolgens getoetst aan de hand van de gegevens die in het onderzoek verzameld werden: er wordt weergegeven of kinderen die in een traditioneel gezin leven, een andere beleving hebben van een tiental communicatie- en opvoedingskenmerken dan kinderen die bij een alleenstaande ouder of in een wisselende gezinscontext leven. De discussie van deze resultaten en de formulering van een aantal beleidsrelevante conclusies vormen het afsluitend hoofdstuk.
Referentie
Van Peer, C. (2003). Kinderen en echtscheiding. Verschillen in de perceptie van de opvoedingscontext tussen kinderen in éénoudergezinnen en kinderen in andere gezinnen. In B. Van den Bergh, L. Ackaert & L. De Rycke (Eds.), Tienertijd. Communicatie, opvoeding en welzijn in context: 10- tot 18-jarigen, ouders en leerkrachten bevraagd (pp. 137-166). Leuven: Garant.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Bijdrage in reader
ISBN
90-441-1359-3
Trefwoorden
Communicatie, echtscheiding, gezinsvorm, opvoeding