Kinderen op het speelplein.

Auteurs

Jans, M. (2001).  

 PDF-versie

Abstract

Wanneer kinderen één of meerdere dagen van hun vakantie op het speelplein vertoeven geven ze actief betekenis aan dat speelplein. Speelpleinkinderen betekenen het speelplein in wisselwerking met hun omgeving, vriendjes, animatoren, ouders, … Met behulp van de begrippen actorschap en structuur proberen de onderzoekers een genuanceerd inzicht te krijgen in dat proces van betekenisverlening. De onderzoekers besluiten dat de mate waarin kinderen zich actor voelen op het speelplein in belangrijke mate bepaalt welke betekenis ze aan dat speelplein geven. Elf steeds terugkerende thema’s lijken van belang te zijn wanneer kinderen hun lot verbinden met het speelplein. Ze hebben het dan over de animatoren, het speelmateriaal, de fysieke ruimte, het speelsysteem en de dagindeling, de vriendjes, hun zussen en/of broers, de sfeer, over specifieke kinderthema’s, over thuis en de opvang. Aan elk van deze thema’s worden door kinderen zeer uiteenlopende betekenissen toegekend. De wijze waarop kinderen zich verhouden of soms niet verhouden tot die thema’s kleurt hun perceptie van het speelplein.

Onderzoeksfiche

Referentie

Jans, M. (2001). Kinderen op het speelplein. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Onderzoekscentrum Kind en Samenleving (Meise)

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Jeugdwerk, kinderen, speelpleinen