Kinderen over ouderparticipatie op school.
Auteurs
Vyverman, V. (2006).

Abstract
Dit onderzoek bestudeert de houding van kinderen ten aanzien van ouderparticipatie op school. Bij voorgaande onderzoeken werden kinderen veelal gezien als passieve subjecten die de gevolgen van ouderparticipatie ondergaan. Bovendien werden veelal jongeren en zelden kinderen bevraagd. Vanuit die bevinding wil dit onderzoek aan de hand van schriftelijke enquêtes bij 250 tienjarigen (130 jongens en 120 meisjes) peilen naar de mening van kinderen t.a.v. ouderparticipatie, naar het effect van de factoren geslacht en mate van kansarmoede op de attitude van kinderen en naar de perceptie van kinderen t.a.v. ouderparticipatie. Dit onderzoek suggereert het bestaan van een positief verband tussen de frequentie waarmee ouders participeren en de voorkeur van kinderen voor ouderparticipatie. Verder blijkt dat jongens en meisjes ouderparticipatie even leuk vinden en dat kinderen uit zogenaamd meer kansarme scholen ouderparticipatie leuker vinden. Tot slot toont dit onderzoek dat de mening van kinderen m.b.t. vormen ouderparticipatie vooral bepaald wordt vanuit het effect dat die vorm op hen heeft, eerder dan door de specifieke soort van activiteit of op de manier waarop volwassenen activiteiten van ouderparticipatie clusteren.
Referentie
Vyverman, V. (2006). Kinderen over ouderparticipatie op school. Welwijs, 17, 4, 25-29.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Participatie