Kindtrainingen. Een volwaardige component van vroege interventieprogramma’s voor antisociaal gedrag?
Auteurs
Claus, L., De Mey, W., Merlevede, E., Bosmans, G., Van Leeuwen, K. & Braet, C. (2009).

Abstract
Gezien de sterke tendens tot stabiliteit van gedragsproblemen is er nood aan vroege interventieprogramma’s die het risico op persisterend antisociaal gedrag verkleinen. In een pilotstudy worden de effecten geëvalueerd van een training in sociale vaardigheden voor 4- tot 7-jarigen welke deel uitmaakt van een ecologisch programma voor at risk kinderen. De vorderingen van de kinderen worden via drie effectmaten geëvalueerd en vergeleken met een controlegroep van ‘normale kinderen’. De resultaten van deze studie geven enkele vorderingen aan in de trainingsgroep voor wat betreft sociaal-cognitieve kennis maar strenge statistische toetsen leveren weinig significante bevindingen op in het bijzonder voor wat betreft de gedragscomponent van sociale competentie.
Referentie
Claus, L., De Mey, W., Merlevede, E., Bosmans, G., Van Leeuwen, K. & Braet, C. (2009). Kindtrainingen. Een volwaardige component van vroege interventieprogramma’s voor antisociaal gedrag? Gedragstherapie, 42, pp.49-68.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Gedrags- en emotionele problemen, hulpverlening, preventie