Kostbare kindertijd. Hoe gaan kinderen om met de organisatie van hun dagelijkse (vrije) tijd? Een belevingsonderzoek.
Auteurs
Meire, J. (2010).

Abstract
Deze studie vertrekt vanuit de vraag naar de wijze waarop kinderen omgaan met de temporele organisatie van de omgevingen waarin ze terechtkomen. Bedoeling is om een breder zicht te krijgen op de wijze waarop kinderen hun dagelijkse tijd beleven en de soms strakke, soms veeleer losse ordening ervan. Ook richt deze studie zich op de tijdswensen die kinderen hebben en welke tijd voor hen kostbaar is. Om deze doelstellingen te bereiken worden in een eerste fase een reeks van focusgroepen afgenomen. In een tweede fase worden twee omgevingen geselecteerd waarin weliswaar een duidelijk identificeerbare tijdsordening aanwezig is, maar waar kinderen toch een vrij grote greep hebben over ze hun tijd invullen. Het speelpleinwerk en buitenschoolse kinderopvang enerzijds en het gezin anderzijds werden daarom als onderzoekssettings gekozen.
Referentie
Meire, J. (2010). Kostbare kindertijd. Hoe gaan kinderen om met de organisatie van hun dagelijkse (vrije) tijd? Een belevingsonderzoek. Meise: Kind en Samenleving.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
vrijetijdsbesteding