Kunnen scholen opvoeden? Over de invloed van de scholen op de waarden van jongeren.
Auteurs
Elchardus, M., Kavadias, D., & Siongers, J. (1999).

Abstract
De onderzoekers onderzochten of scholen de waarden en houdingen van hun leerlingen beïnvloeden. Zo ja, welke kenmerken of eigenschappen van die scholen en hun aanpak zijn daar dan verantwoordelijk voor? Onder meer de invloed van leerling-kenmerken (ouderlijk milieu, media- en smaakcultuur, …) en schoolkenmerken (onderwijsvorm, curriculum, schoolomgeving, …) op de houdingen en waarden van leerlingen (namelijk etnocentrisme, schoolwelbevinden en morele tolerantie) werden onderzocht. De respondenten in dit onderzoek zijn 4722 leerlingen uit het laatste jaar secundair onderwijs, met daarnaast het schoolhoofd en een tiental leerkrachten per school.
Referentie
Elchardus, M., Kavadias, D., & Siongers, J. (1999). Kunnen scholen opvoeden? Over de invloed van de scholen op de waarden van jongeren. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 1998-1999, (5-6), 305- 316.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
0778-0443
Trefwoorden
Etnocentrisme, morele tolerantie, schoolkenmerken, schoolwelbevinden, secundair onderwijs