Kunnen scholen opvoeden?  Over de invloed van de scholen op de waarden van jongeren.

Auteurs

Elchardus, M., Kavadias, D., & Siongers, J. (1999). 

 PDF-versie

Abstract

De onderzoekers onderzochten of scholen de waarden en houdingen van hun leerlingen beïnvloeden. Zo ja, welke kenmerken of eigenschappen van die scholen en hun aanpak zijn daar dan verantwoordelijk voor? Onder meer de invloed van leerling-kenmerken (ouderlijk milieu, media- en smaakcultuur, …) en schoolkenmerken (onderwijsvorm, curriculum, schoolomgeving, …) op de houdingen en waarden van leerlingen (namelijk etnocentrisme, schoolwelbevinden en morele tolerantie) werden onderzocht. De respondenten in dit onderzoek zijn 4722 leerlingen uit het laatste jaar secundair onderwijs, met daarnaast het schoolhoofd en een tiental leerkrachten per school.

Onderzoeksfiche

Referentie

Elchardus, M., Kavadias, D., & Siongers, J. (1999). Kunnen scholen opvoeden? Over de invloed van de scholen op de waarden van jongeren. Tijdschrift voor onderwijsrecht en onderwijsbeleid, 1998-1999, (5-6), 305- 316.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0778-0443

Trefwoorden

Etnocentrisme, morele tolerantie, schoolkenmerken, schoolwelbevinden, secundair onderwijs