Kwaliteit van buitenschoolse opvang in de basisschool. Ontwikkeling en eerste toetsing van een evaluatie-instrument.

Auteurs

Colpin, H., Laevers, F., Daems, M., Schippers, K. & Vandemeulebroecke, L. (2004). 

 PDF-versie

Abstract

Het artikel beschrijft de ontwikkeling en eerste toetsing van een evaluatie-instrument voor kwaliteit van buitenschoolse opvang in Vlaamse basisscholen. Centraal staat de idee dat hoe hoger het welbevinden en de betrokkenheid van kinderen, en hoe beter het groepsklimaat in de opvang, hoe hoger de kwaliteit. Factoren op het vlak van context, input en pedagogisch aanbod worden gezien als voorwaarden om deze processen bij het kind optimaal te laten verlopen. Het instrument omvat twee luiken: (1) een kwaliteitsmeting van welbevinden, betrokkenheid en groepsklimaat met een observatie door externe beoordelaars en (2) een evaluatiegesprek met aanbieders aan de hand van rating scales waarin ook de context, input en pedagogisch aanbod in beeld worden gebracht. Bij een eerste toetsing werden 217 kinderen geobserveerd in zeven scholen; in vier scholen vond een evaluatiegesprek plaats. De bevindingen suggereren dat het instrument bruikbaar is in de praktijk en bieden indicaties voor de betrouwbaarheid, in het bijzonder van de schalen welbevinden en betrokkenheid.

Onderzoeksfiche

Referentie

Colpin, H., Laevers, F., Daems, M., Schippers, K. & Vandemeulebroecke, L. (2004). Kwaliteit van buitenschoolse opvang in de basisschool. Ontwikkeling en eerste toetsing van een evaluatie-instrument. Tijdschrift voor orthopedagogiek, 43, 250-257.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISSN

0165 – 0947

Trefwoorden

Buitenschoolse opvang