Laaggeschoolde jongvolwassenen op weg naar werk.

Auteurs

Jans, M. & Wildemeersch, D. (2000). 

 PDF-versie

Abstract

In het kader van het onderzoeksprogramma ‘Duurzaamheid en Educatie’, een samenwerking van de centra Sociale Pedagogiek en Fundamentele Pedagogiek (KULeuven), loopt momenteel een onderzoek naar hedendaagse opvattingen en praktijken ter bevordering van de participatie van jongvolwassenen aan de arbeidsmarkt en de maatschappij. Samen met vijf andere Europese landen (Portugal, Duitsland, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk en Nederland) wil men een beter inzicht verwerven in de mogelijkheden, ervaringen en standpunten van de verschillende actoren actief betrokken bij opleidings- en tewerkstellingsprojecten. Binnen het project ligt de nadruk op de inbreng van de 18- tot 25-jarigen zelf. Het onderzoek in de zes Europese regio’s en de gezamenlijke reflectie daarover tijdens internationale onderzoeksseminaries leverden zeven sleutelthema’s op die tijdens het verdere verloop van het onderzoek uitgediept zullen worden en die richtinggevend zullen zijn voor de eindrapportering. Aan de hand van deze zeven sleutelthema’s geven de auteurs in dit artikel een stand van zaken van het onderzoek weer.

Onderzoeksfiche

Referentie

Jans, M. & Wildemeersch, D. (2000). Laaggeschoolde jongvolwassenen op weg naar werk. Vorming, 15, (4), 259-279.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Arbeidsbegeleiding, arbeidsbemiddeling, arbeidsmarkt, arbeidstraining, jongvolwassenen, laaggeschoolden, opleidingsprojecten, tewerkstellingsprojecten, werkloosheid