Latino adolescents’ academic success: The role of discrimination, academic motivation, and gender.

Auteurs

Alfaro, E. C., Umaña-Taylor, A. J., Gonzales-Backen, M. A., Bámaca, M. Y., & Zeiders, K. H. (2009).  

 PDF-versie

Abstract

In deze longitudinale studie werd academisch succes nagegaan van 221 latino adolescenten. Hierbij werd de rol onderzocht van discriminatie, academische motivatie en gender. Aan de hand van structural equation modelling werd gevonden dat discriminatie in wave 2 de academische motivatie voorspelde op wave 2 en 3 voor jongens maar niet voor meisjes. Daarnaast bleek academische motivatie voor jongens de relatie tussen ervaren discriminatie en academisch succes te medieren.

Referentie

Alfaro, E. C., Umaña-Taylor, A. J., Gonzales-Backen, M. A., Bámaca, M. Y., & Zeiders, K. H. (2009). Latino adolescents’ academic success: The role of discrimination, academic motivation, and gender. Journal of Adolescence, 32(4), 941–962. doi:10.1016/j.adolescence.2008.08.007

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Artikel in tijdschrift

Trefwoorden

Gender, Non-cognitieve vaardigheden en waarden, Kansenongelijkheid, Studieprestaties