Latino adolescents’ academic success: The role of discrimination, academic motivation, and gender.
Auteurs
Alfaro, E. C., Umaña-Taylor, A. J., Gonzales-Backen, M. A., Bámaca, M. Y., & Zeiders, K. H. (2009).

Abstract
In deze longitudinale studie werd academisch succes nagegaan van 221 latino adolescenten. Hierbij werd de rol onderzocht van discriminatie, academische motivatie en gender. Aan de hand van structural equation modelling werd gevonden dat discriminatie in wave 2 de academische motivatie voorspelde op wave 2 en 3 voor jongens maar niet voor meisjes. Daarnaast bleek academische motivatie voor jongens de relatie tussen ervaren discriminatie en academisch succes te medieren.
Referentie
Alfaro, E. C., Umaña-Taylor, A. J., Gonzales-Backen, M. A., Bámaca, M. Y., & Zeiders, K. H. (2009). Latino adolescents’ academic success: The role of discrimination, academic motivation, and gender. Journal of Adolescence, 32(4), 941–962. doi:10.1016/j.adolescence.2008.08.007
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel in tijdschrift
Trefwoorden
Gender, Non-cognitieve vaardigheden en waarden, Kansenongelijkheid, Studieprestaties