Leerlingenparticipatie in het secundair onderwijs tussen theorie en praktijk.

Auteurs

De Groof, S., Elchardus, M. & Stevens, F. (2001).  

 PDF-versie

Abstract

De bedoeling van het onderzoek is om een beschrijving te geven van de participatie- en inspraakmogelijkheden die voorhanden zijn op Vlaamse scholen. Daarnaast wil het ook een zicht bieden op wie er op school participeert, wat jongeren aanzet tot participatie en hoe inspraak en participatie gepercipieerd wordt. Tenslotte worden de gevolgen van participatie nagegaan op korte en lange termijn in termen van persoonlijkheidsvorming en welbevinden. In deze studie wordt een onderscheid gemaakt tussen formele en informele leerlingenparticipatie. Onder formele participatie verstaat men de participatie die in zekere zin zichtbaar in de school aanwezig is en die expliciet door de school wordt ingesteld, zoals bijvoorbeeld de leerlingenraad. De informele graad van leerlingenparticipatie verwijst naar de mate waarin een leerlingbetrokken schoolklimaat aanwezig is. Terwijl de formele participatie relatief gemakkelijk ‘meetbaar’ is, valt een informeel leerlingbetrokken klimaat moeilijker te beschrijven. De onderzoekers hebben ervoor geopteerd de perceptie van leerlingen en directies te bevragen omdat het vooral belangrijk is te peilen naar het gevoel van de actoren of zij voldoende bij het klas- en schoolgebeuren betrokken worden.

Onderzoeksfiche

Referentie

De Groof, S., Elchardus, M. & Stevens, F. (2001). Leerlingenparticipatie in het secundair onderwijs, tussen theorie en praktijk. Een internationaal vergelijkend onderzoek naar modellen voor leerlingenparticipatie, met een evaluatie van de toepasbaarheid in Vlaanderen. Onuitgegeven onderzoeksrapport, VUB, Vakgroep Sociologie, Onderzoeksgroep TOR.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Democratische waarden, extracurriculaire activiteiten, inspraak, leerlingenparticipatie, leerlingenraad, participatiekanalen, schoolmanagement, schoolwelbevinden, socialisatie