Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs. GOK-leerlingen in het eerste leerjaar: achterstand en evolutie voor het leergebied wiskunde. Een benadering vanuit onderwijseffectiviteit. LOA-rapport nr.44

Auteurs

Verhaeghe, J.P., Van de gaer, E., Reynders, T. & Van Damme, J. (2006).  

 PDF-versie

Abstract

Dit rapport is het tweede uit een reeks waarin systematisch aandacht besteed wordt aan het verklaren van (on)gelijke onderwijskansen op leerling-, klas- en schoolniveau. Het rapport maakt deel uit van een serie van drie rapporten waarin de achterstand en de evolutie van GOK-leerlingen in het eerste leerjaar van het basisonderwijs geanalyseerd wordt voor respectievelijk wiskunde, technisch lezen en spelling. In het voorliggende rapport wordt verslag uitgebracht van de analyses voor het leergebied wiskunde. De data werden verzameld tijdens het schooljaar 2003-2004. Die periode valt samen met het tweede jaar van de eerste GOKcyclus van drie jaar. Behalve de kloof tussen (subcategorieën van) GOK- en niet-GOK-leerlingen in kaart te brengen, wensen de onderzoekers in dit rapport die kloof (en de evolutie erin) te verklaren. Of verder uit te klaren. Dat doen ze met behulp van variabelen op leerlingniveau (b.v. schoolse achterstand bij het begin van het eerste leerjaar, gepercipieerde culturele kloof tussen school en thuis, gepercipieerde ondersteuning vanuit het thuismilieu), variabelen op klas- en leerkrachtniveau (b.v. aandeel GOK-leerlingen in de klas, opvattingen van de leerkracht over zittenblijven, self-efficacy beliefs van de leerkracht, …) en variabelen op schoolniveau (b.v. GOK-thema, aanwending van de GOK-lestijden, enz.).

Onderzoeksfiche

Referentie

Verhaeghe, J.P., Van de gaer, E., Reynders, T. & Van Damme, J. (2006). Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs. GOK-leerlingen in het eerste leerjaar: achterstand en evolutie voor het leergebied wiskunde. Een benadering vanuit onderwijseffectiviteit. LOArapport nr.44. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U.Leuven, Steunpunt Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt, Schoolloopbanen in het BasisOnderwijs.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Basisonderwijs, diversiteit, kansenongelijkheid, studieprestaties, varia