Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs: Intelligentiemeting (schooljaar 2005-2006).

Auteurs

Hendrikx, K., Maes, F., Magez, W., Ghesquière, P. & Van Damme J. (2007).  

 PDF-versie

Abstract

De doelstelling van het SIBO-onderzoek is in de eerste plaats het beschrijven en verklaren van de (verschillen) in ontwikkeling van leerlingen en hun schoolloopbaan vanaf het kleuteronderwijs tot het einde van het lager onderwijs (Maes, Ghesquière, Onghena & Van Damme, 2002). In dit rapport wordt een grootschalige intelligentiemeting besproken. Eerst wordt een algemene situering gegeven van het concept intelligentie. In hoofdstuk drie wordt een beschrijving gegeven van de twee afgenomen intelligentietests. Het volgende hoofdstuk behandelt de afnameprocedure, beschrijft de onderzoeksgroepen en geeft een overzicht van de respons. In een vijfde hoofdstuk worden enkele relevante testkenmerken onder de loep genomen, waaronder de betrouwbaarheid en de validiteit. Het zesde hoofdstuk geeft de vergelijkingsgegevens of normering van de twee afgenomen tests. In het zevende en het achtste hoofdstuk wordt intelligentie in verband gebracht met enkele ander relevante variabelen, respectievelijk als afhankelijke en als onafhankelijke variabele. Het laatste hoofdstuk ten slotte bekijkt intelligentie in relatie tot enkele schoolkenmerken.

Onderzoeksfiche

Referentie

Hendrikx, K., Maes, F., Magez, W., Ghesquière, P. & Van Damme J. (2007). Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs: Intelligentiemeting (schooljaar 2005-2006). Leuven: Steunpunt SSL.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Algemene cijfers, basisonderwijs, buitengewoon onderwijs