Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs. Van doelstellingen tot onderzoeksopzet.
Auteurs
Maes, F., Ghesquière, P., Onghena, P. & Van Damme, J. (2002)

Abstract
Het onderzoeksrapport beschrijft een longitudinaal onderzoek naar de onderwijsloopbanen van leerlingen vanaf het kleuteronderwijs tot het einde van het lager onderwijs. De gegevens worden verkregen uit vragenlijsten en beperkte observaties. Het doel van het onderzoek is enerzijds het in kaart brengen van verschillende patronen of trajecten van schoolse ontwikkeling over een langere tijd. Anderzijds wordt nagegaan welke de invloed is van de kenmerken van het kind en van zijn of haar omgeving. Ook wordt nagegaan wat de effecten zijn van het gevoerde onderwijs- en schoolbeleid op de schoolloopbanen van leerlingen. Op basis van deze bevindingen wordt getracht te komen tot voorstellen voor een mogelijk toekomstig beleid.
Referentie
Maes, F., Ghesquière, P., Onghena, P. & Van Damme, J. (2002). Longitudinaal onderzoek in het basisonderwijs. Van doelstellingen tot onderzoeksopzet. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U.Leuven, Steunpunt Loopbanen doorheen Onderwijs naar Arbeidsmarkt (LOA), Cel Schoolloopbanen in het basisonderwijs (SiBO).
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Basisonderwijs, onderwijsbeleid, schoolloopbanen, schoolse ontwikkeling