Making it in America: High school completion by immigrant and native Youth.
Auteurs
Perreira, K., Harris, K. & Lee, D. (2006).

Abstract
Dit onderzoek maakt gebruik van de Nationale Longitudinale Studie naar de Gezondheid van Adolescenten (Add Health). De onderzoekers vinden dat eerste generatie Hispanics, Aziatische en Afrikaanse jongeren meer educatie verwerven dan hun ouders, maar dat dit verhaal niet opgaat voor de tweede, derde of verdere generaties. Verschillen in dropout rates naar etniciteit en migratiegeneratie worden gevormd door verschil in menselijk, cultureel en sociaal kapitaal. Lage niveaus van familiaal menselijk kapitaal, schools sociaal kapitaal en gemeenschap sociaal kapitaal plaatsen de jongeren van immigranten in de risicogroep om de school te vroeg te verlaten. Cultureel kapitaal en immigratie optimisme buffert de eerste generatie Hispanics en de kinderen van Aziatische migranten van te vroege dropout uit de middelbare school. Terwijl menselijk en sociaal kapitaal verbetert met de nieuwe migratiegeneratie, verlaagt het cultureel kapitaal bij hen.
Referentie
Perreira, K., Harris, K. & Lee, D. (2006). Making it in America: High school completion by immigrant and native Youth. Demography, 43, (3), pp.511-536
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Schoolloopbanen, secundair onderwijs, kansenongelijkheid