Making Money, Marking Identities: On the Economic, Social and Cultural Functions of Moroccan Weddings in Brussels.
Auteurs
Kochuyt, T. (2012)

Abstract
Dit artikel onderzoekt de bruiloft van de tweede generatie Marokkanen in België (20 diepteinterviews aangevuld met secundaire data). Deze unieke, feestelijke gebeurtenissen geven aanleiding tot een niche economie waarin Marokkaanse ondernemers specifieke goederen en diensten leveren, zoals de kaftan (een traditionele ceremoniële kleding voor vrouwen). Door het koppelen van kwalitatieve en kwantitatieve gegevens met theoretische inzichten, brengt dit onderzoek deze commerciële activiteiten in verband met de met de Marokkaanse migrantengemeenschap, die intern verscheurd wordt door acculturatie en individualisering. Daarom wordt de groeiende maatschappelijke verdeeldheid tussen de generaties en geslachten gecompenseerd door verenigende rituelen en symbolen. Hoewel het op het eerste zicht traditioneel lijkt, is de huwelijksceremonie en de caftansare eerder een heruitvinding door een gemeenschap op zoek naar zijn etnische identiteit die kan helpen om alle leden te omarmen. In plaats van alleen maar het land van herkomst na te bootsen, creëert deze ‘translocatie’ van cultuur een nieuwe gemeenschappelijke grond in de ontvangende samenleving, daarmee aangevend dat transnationalistische en assimilatie ideeën soms kunnen interageren op een dialectische manier.
Referentie
Kochuyt, T. (2012) Making Money, Marking Identities: On the Economic, Social and Cultural Functions of Moroccan Weddings in Brussels.Journal of Ethnic and Migration Studies, 38(10), 1625-1641
Taal
Engels
Publicatievorm
Artikel