Making the Good Better? Investigating the Long-Term Associations Between Capitalization on Social Media and Adolescents’ Life Satisfaction
Auteurs
Noon, E., Maes, C., Karsay, K. & Vandenbosch, L. (2023)

Abstract
Initial evidence suggests that sharing positive news with others on social media may have short-term emotional benefits for young people. However, little is currently known about whether these capitalization processes have long-term implications for adolescent well-being. Drawing upon the broaden-and-build theory of positive psychology, this study examined the long-itudinal reciprocal relationship between capitalization on social media and adolescent life satisfaction. The moderating role of trait optimism was also determined. Three-wave panel data were collected from Belgian adolescents between January and October 2020 (N = 1,125; M age = 15.38, SD = 1.44; Girls = 48.4%), and data were analyzed using a random intercept cross- lagged panel model. No significant crosslagged relationships were found between capitalization on social media and adoles-cent life satisfaction at the within-person level. Moreover, the relationships were not moderated by trait optimism. Null results suggest that the antecedents and effects of capitalization on social media may be momentary in nature rather than mani-fested in long-term associations. Findings therefore add to the limited literature regarding social media’s positive role in ado-lescent well-being.
Het eerste bewijs suggereert dat het delen van positief nieuws met anderen op sociale media op korte termijn emotionele voordelen kan hebben voor jongeren. Er is op dit moment echter weinig bekend over de vraag of deze kapitalisatieprocessen langetermijnimplicaties hebben voor het welzijn van adolescenten. Op basis van de broaden-and-build theorie van de positieve psychologie onderzocht deze studie de wederkerige lange termijnrelatie tussen kapitalisatie op sociale media en levenstevredenheid bij adolescenten. De modererende rol van trait-optimisme werd ook bepaald. Paneldata over drie golven werden verzameld bij Belgische adolescenten tussen januari en oktober 2020 (N = 1.125; M leeftijd = 15,38, SD = 1,44; Meisjes = 48,4%), en de data werden geanalyseerd met behulp van een random intercept cross- lagged panelmodel. Er werden geen significante cross-lagged relaties gevonden tussen kapitalisatie op sociale media en adolescente levenstevredenheid op het niveau binnen de persoon. Bovendien werden de relaties niet gemodereerd door trait optimisme. De nulresultaten suggereren dat de antecedenten en effecten van kapitalisatie op sociale media van voorbijgaande aard kunnen zijn in plaats van langdurige verbanden. De bevindingen voegen daarom iets toe aan de beperkte literatuur over de positieve rol van sociale media in het welzijn van adolescenten.
Referentie
Noon, E., Maes, C., Karsay, K. & Vandenbosch, L. (2023) Making the Good Better? Investigating the Long-Term Associations Between Capitalization on Social Media and Adolescents’ Life Satisfaction, Media Psychology
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/15213269.2023.2227941
Trefwoorden
Capitalization; life satisfaction; well-being; social media; adolescence