Media ‘à la carte’ ? Mediaconsumptie van Turkse en Marokkaanse jongeren in Vlaanderen.

Auteurs

Saeys, F. & Devroe, I. (2010).

 PDF-versie

Abstract

Media spelen een belangrijke rol in de hedendaagse realiteit van jongeren. Traditionele media worden gecombineerd met nieuwe media en de jongeren van vandaag zijn uitgegroeid tot ware ‘media multitaskers’. Bij allochtone jongeren kunnen we er enkel maar van uitgaan dat dit niet anders is. Centraal in deze studie staat de vraag of er een verschil is tussen het mediagedrag van Vlaamse jongeren en allochtone jongeren die zich tussen twee culturen bewegen. De doelstelling van voorliggende studie is na te gaan hoe Turkse en Marokkaanse jongeren in Vlaanderen omgaan met de traditionele en nieuwe media. Daarbij wordt onderzocht in welke mate dit mediagedrag wordt bepaald door klassieke socio-demografische kenmerken dan wel door factoren die relevant zijn voor de etnisch-culturele oriëntatie, zoals taalgebruik, religiebeleving en etnisch-culturele positie. Aan de hand van survey-onderzoek werd het mediabezit en -gebruik bij allochtone jongeren in Vlaanderen in kaart gebracht. Welke plaats krijgen de media letterlijk in hun leefwereld, wat doen ze ermee en wat verwachten zij ervan? Ter toetsing werd gebruik gemaakt van een controlegroep Vlaamse jongeren. Resultaten – Uit dit onderzoek blijkt dat er voor de klassieke media een aantal verschillen zijn tussen de allochtonen en de controlegroep, alsook tussen Turkse en Marokkaanse jongeren. Zo zijn televisie, radio en teletekst voor alle groepen in dezelfde mate beschikbaar, maar zijn er in allochtone gezinnen meer schotelantennes en een groter aantal wereldontvangers. Daarnaast worden videorecorders en stereo/cd/platenspelers het meest teruggevonden in de autochtone gezinnen, gevolgd door de Marokkaanse en tot slot de Turkse gezinnen. Opvallend is dat er in de allochtone gezinnen minder vaak een gemeenschappelijke computer beschikbaar is en de infrastructuur bij hen vaker terug te vinden is op de eigen kamer. Toch blijken zij vaker gebruik te maken van pc’s en internetverbinding in publieke ruimtes. Verder wordt het mediagebruik beïnvloed door socio-demografische, alsook door cultuurspecifieke kenmerken.

Referentie

Saeys, F. & Devroe, I. (2010). Media ‘à la carte’ ? Mediaconsumptie van Turkse en Marokkaanse jongeren in Vlaanderen. Tijdschrift voor Communicatiewetenschap, 38(4), pp. 298-319.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoord(en)

Mediagebruik; Etnische minderheden; Adolescenten; Digitale media