Met een dynamische keuzebegeleiding naar een effectieve keuzebekwaamheid.

Auteurs

Lacante, M., Van Esbroeck, R., Lens, De Vos, A. e.a. (2008). 

 PDF-versie

Abstract

Voor één student op twee is de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs problematisch (Lacante et al., 2001). Een samenspel van verschillende factoren ligt hieraan ten grondslag. Centraal in dit eindrapport staat de studie hoe een interventieprogramma opgezet in het kader van het SOHO-project, de competenties van de leerlingen en van de keuzebegeleiders in de school kan beïnvloeden. Het is de bedoeling om na te gaan hoe dergelijke initiatieven kunnen bijdragen tot het optimaliseren van het studie- en beroepskeuzeproces bij de overgang van het secundair naar het hoger onderwijs (SOHO). Recente initiatieven, waarbij de verantwoordelijkheid voor de studie- en beroepskeuzebegeleiding gedeelteijk verschoven wordt van het CLB naar de school, de ouders en de leerling zelf, brengt belangrijke veranderingen en nieuwe taken met zich mee voor alle actoren betrokken bij dit keuzeproces. Via curriculaire en extracurriculaire integratie van keuzebegeleiding in de tweede en derde graad wil men de doorstroming naar het hoger onderwijs optimaliseren en de slaagkansen in het eerste jaar van het hoger onderwijs gunstig beïnvloeden. Maar deze nieuwe en andere taken, toegekend aan zowel scholen als CLB’s, vragen om een duidelijkere taakomschrijving van alle actoren. Om aan deze vragen tegemoet te komen, werd door het Departement Onderwijs het SOHOpilootproject opgestart. Dit longitudinale SOHO-pilootproject, dat liep van 1 september 2002 tot 31 augustus 2006, vond plaats in de regio van Groot-Mechelen en is gericht op de leerlingen uit de 2de en 3de graad van het ASO, TSO en KSO. Parallel aan dit SOHO-pilootproject werd in opdracht van het Departement Onderwijs van de Vlaamse gemeenschap ook een SOHO-onderzoek opgezet om de wetenschappelijke opvolging van het SOHOpilootproject vorm te geven. Dit onderzoek werd toegekend aan de Katholieke Universiteit van Leuven en de Vrije Universiteit van Brussel.

Onderzoeksfiche

Referentie

Lacante, M., Van Esbroeck, R., Lens, De Vos, A. e.a. (2008). Met een dynamische keuzebegeleiding naar een effectieve keuzebekwaamheid. In opdracht van de Vlaamse Minister voor Onderwijs en Vorming, in het kader van het ‘OBPWO-programma’. Brussel/Leuven: Vrije Universiteit Brussel/Katholieke Universiteit Leuven

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Eindrapport

Trefwoorden

Secundair onderwijs, schoolloopbanen