Meten van zelfconcept bij jonge kinderen.

Auteurs

Gadeyne, E., Ghespuière, P., Onghena, P. & Verschueren, K. (2000). 

 PDF-versie

Abstract

Het doel van dit onderzoek is de geldigheid van het begrip zelfconcept bij jonge kinderen te bestuderen en de invloed van verschillen tussen meetschalen na te gaan. Daartoe is de relatie met leerprestaties en gedragskenmerken onderzocht en werden drie instrumenten voor zelfconcept op een aantal meetkenmerken vergeleken. De onderzoeksgroep bestond uit 69 kinderen van groep 2. De zelfconceptschalen en een schoolrijpheidsproef werden aan de kinderen voorgelegd en hun ouders vulden een gedragsvragenlijst in.

Onderzoeksfiche

Referentie

Gadeyne, E., Ghespuière, P., Onghena, P. & Verschueren, K. (2000). Meten van zelfconcept bij jonge kinderen. Kind en Adolescent, 21, (2), 125-143.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN-ISSN

0167-2436

Trefwoorden

Cognitief presteren, psychosociaal functioneren, zelfconcept, zelfbeleving