Migration intentions of rural youth in the Westhoek, Flanders, Belgium and the Veenkolonien.
Auteurs
Thissen, F., Fortuijn, JD., Strijker, D. & Haartsen, T. (2010).

Abstract
‘Zal ik blijven of mijn thuisstad verlaten? is één van de centrale levensvragen dat veel jongeren moeten beantwoorden als zij ouder worden. Sociale mobiliteit veronderstelt in toenemende mate geografische mobiliteit, vooral in landelijke gebieden. De gevolgen van de selectieve immigratie van sociaal mobiele jongeren (‘brain drain’) wordt gezien als een bedreiging voor de economische ontwikkeling en de reputatie van landelijke gebieden. De immigratie van jongeren is vaak gerelateerd aan de deelname aan hoger onderwijs en de intrede op de arbeidsmarkt. Deze paper focust op de migratie intenties van leerlingen uit het secundair onderwijs in twee afgelegen landelijke gebieden. De Westhoek in Vlaanderen, België en de Veenkoloniën in Nederland. Het analyseert, door middel van een logistische regressieanalyse, de migratie intenties van 611 leerlingen in de Westhoek en 294 leerlingen in de Veenkoloniën in relatie tot hun sociale achtergrond, migratie geschiedenis, kijk op tewerkstellingsmogelijkheden en de manier waarop zij zich identificeren met hun thuisregio. In beide regio’s zijn de kijk op tewerkstellingsmogelijkheden en de lokale gebondenheid de belangrijkste factoren die migratie intenties verklaren. In de Veenkoloniën zijn, in tegenstelling tot in de Westhoek, de migratie geschiedenis, het opleidingsniveau en de representaties van de regio ook belangrijke factoren die de migratie intenties van jongeren bepalen. Deze resultaten kunnen verklaard worden door verschillen in de structuur, cultuur en het landschap van de twee regio’s.
‘Should I stay or should I leave my home region?’ is one of the key life course questions that many young people must address as they grow to maturity. Social mobility increasingly presupposes geographical mobility, especially in rural areas. The consequences of the selective out-migration of socially mobile young people (‘brain drain’) are seen as a threat to the economic development and reputation of rural areas. The out-migration of young rural people is often related to participation in higher education and entrance into the labour market. This paper focuses on the migration intentions of pupils in secondary education in two peripheral rural areas: The Westhoek in Flanders, Belgium and the Veenkoloniën in the Netherlands. It analyses, by means of logistic regression analysis, the migration intentions of 611 pupils in the Westhoek and 294 pupils in the Veenkoloniën in relation to their social background, migration history, perceptions of employment opportunities and the way they identify with their home region. In both regions, perceived employment opportunities and local attachment appear to be the most important factors explaining migration intentions. In the Veenkoloniën, in contrast with the Westhoek, migration history, educational level and representations of the region are also important factors determining the migration intentions of young people. These results can be explained by differences in the structure, culture and landscape of the two regions.
Referentie
Thissen, F., Fortuijn, JD., Strijker, D. & Haartsen, T. (2010). Migration intentions of rural youth in the Westhoek, Flanders, Belgium and the Veenkolonien, The Netherlands. Journal of Rural Studies, 26(4), 428-436.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
10.1016/j.jrurstud.2010.05.001