Multicultural teaching in Flemish secondary schools: The role of ethnic school composition, track, and teachers’ ethnic prejudice.

Auteurs

Boonen, J. (2015)

 PDF-versie

Abstract

In this study, we investigate the association between a school’s ethnic composition, the track in which teachers teach, and their level of involvement with multicultural teaching (MCT) in the Flemish context, taking into account the ethnic prejudice of teachers. Multilevel analyses of data from 590 Flemish teachers in 40 Belgian secondary schools suggest that teachers in schools with more ethnic minority pupils, teachers in vocational education, and ethnically unprejudiced teachers implement more MCT. These findings highlight the need for more research into the relationship between school features, the sociopsychological characteristics of teachers, and their involvement with MCT.

In deze studie onderzoeken we het verband tussen de etnische samenstelling van een school, het traject waarin leerkrachten lesgeven en hun mate van betrokkenheid bij multicultureel onderwijs (MCL) in de Vlaamse context, rekening houdend met de etnische vooroordelen van leerkrachten. Multilevel analyses van gegevens van 590 Vlaamse leerkrachten in 40 Belgische secundaire scholen suggereren dat leerkrachten in scholen met meer etnische minderheidsleerlingen, leerkrachten in het beroepsonderwijs en etnisch onbevooroordeelde leerkrachten meer MCL implementeren. Deze bevindingen onderstrepen de noodzaak voor meer onderzoek naar de relatie tussen schoolkenmerken, de sociaalpsychologische kenmerken van leerkrachten en hun betrokkenheid bij MCL.

Referentie

Vervaet, R., Van Houtte, M., & Stevens, P. A. (2018). Multicultural teaching in Flemish secondary schools: The role of ethnic school composition, track, and teachers’ ethnic prejudice. Education and Urban Society, 50(3), 274-299.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoorden

Vlaamse leerkrachten; Multicultureel onderwijs. Etnische schoolsamenstelling; Track; Etnische vooroordelen