Multilingual school population: ensuring school belonging by tolerating multilingualism.

Auteurs

Van Der Wildt, A., Van Avermaet, P., & Van Houtte, M. (2015)..

 PDF-versie

Abstract

Vandaag de dag brengen leerlingen een variëteit aan talen naar school. Deze studie onderzoekt hoe schoolteams de taalkundige compositie van leerlingenpopulaties waarnemen en hoe dit hun lesgeven met betrekking tot meertaligheid beïnvloedt. Het mixed-methods design combineert een multilevel regressie met 1255 leerkrachten van 67 scholen met focusgroep discussies tussen leerkrachten en directeurs in tien scholen. De resultaten tonen aan dat schoolteams inderdaad verschillen tussen scholen naar gelang leerlingenpopulatie. Verschillen in taalkundige compositie van de leerlingenpopulatie resulteren in het tolereren van meertaligheid op verschillende domeinen. Leerkrachten voelen zich gesteund om dit te doen door zowel negatieve als positieve emoties.

Nowadays, pupils bring a variety of languages to school. This study focuses on how school teams perceive the linguistic composition of pupil populations and how this influences their teaching practices regarding multilingualism. The mixed-method design combines a multilevel regression with 1255 teachers from 67 schools with focus group discussions amongst teachers and headmasters in ten schools. Our findings indicate that school teams indeed distinguish between schools with different pupil populations. Differences in the linguistic composition of the pupil population results in them tolerating multilingualism to various extents. Teachers feel encouraged to do so by both negative and positive motivations

Referentie

Van Der Wildt, A., Van Avermaet, P., & Van Houtte, M. (2015). Multilingual school population: ensuring school belonging by tolerating multilingualism. International Journal of Bilingual Education and Bilingualism, 20(7), 868-882.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1080/13670050.2015.1125846

Trefwoord(en)

Taalkundige diversiteit, meertaligheid in onderwijs, mixed-methods