Newspaper Editors in Search of Young Readers: content and layout strategies to win new readers.
Auteurs
Raeymaeckers, K. (2004).

Abstract
Krantenredacties moeten dalende lezerscijfers bestrijden op het moment dat onderzoek aantoont dat deze ontlezing zich vooral voordoet onder de jongere leeftijdscategorieën. Daarom hebben redacties geprobeerd om hun krant aan te passen qua inhoud en lay out of door jongerenkaternen toe te voegen. Dit onderzoek rapporteert de resultaten van een onderzoek naar het leesgedrag van 1200 16- tot 18-jarige studenten in België. Het gaat na in welke mate dat verschillende strategieën van de redacties tegemoet komen aan de wensen van jongeren. De resultaten tonen aan dat inhoudelijke veranderingen het meest leiden tot een verhoogd leesgedrag: meer lokaal nieuws, extra achtergrondinformatie en gemakkelijker taalgebruik maken de kloof tussen redactie en jongeren kleiner. Jongeren willen als volwassen behandeld worden en verwerpen daarom te opzichtige en te drukke lay out. Een jongerenbijlage spreekt vooral jongeren onder 16 jaar aan.
Referentie
Raeymaeckers, K. (2004). Newspaper Editors in Search of Young Readers: content and layout strategies to win new readers. Journalism Studies, 5, (2), 221-232.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISSN
1461-670
Trefwoorden
Gedrukte media