Nieuwe gezinsvormen en onderwijsparticipatie in Vlaanderen. Eindrapport.

Auteurs

Colpin, H., Verhaeghe, J.P., Vandemeulebroecke, L., Ghesquière, P., Janssen, K., Amelinckx, V., Cocquyt, E. & De Vos, H. (2001).  

 PDF-versie

Abstract

Aan de basis van dit onderzoek ligt de vaststelling dat het aandeel van niet-traditionele gezinsvormen of zogenaamde nieuwe gezinsvormen stijgt. Dit is een maatschappelijk gegeven en een uitdaging voor het onderwijs: hoe kunnen scholen ondersteuning bieden aan kinderen en ouders uit nieuwe gezinsvormen, zodat de schoolloopbaan van deze kinderen zo optimaal mogelijk kan verlopen? Hiertoe werden in 15 Vlaamse scholen 43 ouders uit nieuwe gezinsvormen met kinderen in de lagere school bevraagd, evenals de klasleerkrachten van de betrokken kinderen en de kinderen zelf. Een ‘nieuwe gezinsvorm’ werd geoperationaliseerd als een gezin waarin het kind niet bij beide biologische ouders, gehuwd of samenwonend, leeft. Het onderzoeksrapport is opgedeeld in 6 hoofdstukken. In het eerste hoofdstuk wordt de probleemstelling en de vraagstelling van het onderzoeksproject toegelicht. Hoofdstuk twee vormt de neerslag van een literatuurstudie over de schoolloopbaan van kinderen uit nieuwe gezinsvormen, gebaseerd op internationale wetenschappelijke onderzoeksliteratuur. Het overzicht van de secundaire analyses die uitgevoerd zijn op bestaande databanken met het oog op het verzamelen van de demografische gegevens over de prioritaire doelgroep in het onderzoek wordt gerapporteerd in hoofdstuk 3. Onderzoeksopzet en -methoden worden uitgebreid omschreven in hoofdstuk 4. Vervolgens komen in het vijfde hoofdstuk de onderzoeksresultaten aan bod van de horizontale analyses van het gezinsluik enerzijds en het schoolluik anderzijds, alsook de horizontale analyse op metaniveau. Daarnaast worden in dit hoofdstuk de resultaten van de verticale analyses en de bevindingen uit het rondetafelgesprek gerapporteerd. Tot slot komen in hoofdstuk 6 de belangrijkste conclusies en beleidsaanbevelingen aan bod.

Onderzoeksfiche

Referentie

Colpin, H., Verhaeghe, J.P., Vandemeulebroecke, L., Ghesquière, P., Janssen, K., Amelinckx, V., Cocquyt, E. & De Vos, H. (2001). Nieuwe gezinsvormen en onderwijsparticipatie in Vlaanderen. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U.Leuven, Leuvens Onderzoeksinstituut voor de Gezinsopvoeding en Opvoedingsproblemen & Universiteit Gent, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Vakgroep Onderwijskunde.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Echtscheiding, gezinsvormen, schoolloopbaan, schoolwelbevinden, studieprestaties, zorg, begeleiding, ondersteuning, algemene cijfers