on social network sites. An experimental study into bystanders’ behavioural intentions to help the victim or reinforce the bully.
Auteurs
Bastiaensens, S., Vandebosch, H., Poels, K., Van Cleemput, K., DeSmet, A., & De Bourdeaudhuij, I. (2014).

Abstract
Cyberpesten op sociaalnetwerksites kan een belangrijke bedreiging vormen voor de mentale en fysieke gezondheid van adolescente slachtoffers. Hoewel de rol van omstaanders in het oplossen van pestsituaties herhalend is aangetoond in onderzoek naar traditioneel pestgedrag, is hun rol in cyberpesten tot nog toe relatief weinig bestudeerd. Daarom werd een experimentele studie opgezet met als doel de invloed van contextuele factoren (ernst van de gebeurtenis, identiteit en gedrag van andere omstaanders) op omstaanders hun gedragsmatige bedoelingen in het helpen van slachtoffers of in het versterken van pesten in gevallen van intimidatie op facebook, na te gaan. 453 tweedejaarsstudenten uit Vlaamse secundaire scholen namen deel aan deze studie. De resultaten tonen enerzijds aan dat omstaanders sterkere gedragsintenties hadden om studenten te helpen wanneer zij geconfronteerd werden met een eerder ernstige gebeurtenis. Ernst van de gebeurtenis stond ook in wisselwerking met de identiteit van andere omstaanders in het beïnvloeden van gedragsintenties om het slachtoffer te helpen. Anderzijds hadden omstaanders sterkere gedragsintenties om mee te gaan in het pesten wanneer andere omstaanders goede vrienden waren, eerder dan kennissen. Bijkomend werd een interactie effect gevonden tussen de identiteit van andere omstaanders en gedrag op de gedragsintenties om mee te gaan in het pesten. Verder was er een verschil in zowel het helpen als het versterken van gedragsintenties naargelang gender.
Cyberbullying on social network sites poses a significant threat to the mental and physical health of victimized adolescents. Although the role of bystanders in solving bullying instances has been demonstrated repeatedly in research on traditional bullying, their role in cyberbullying remains relatively understudied. Therefore, we set up an experimental scenario study in order to examine the influence of contextual factors (severity of the incident, identity and behaviour of other bystanders) on bystanders’ behavioural intentions to help the victim or reinforce the bully in cases of harassment on Facebook. Four hundred and fifty-three second year students of Flemish secondary schools participated in the study. The results on the one hand showed that bystanders had higher behavioural intentions to help the victim when they witnessed a more severe incident. Incident severity also interacted with other bystanders’ identity in influencing behavioural intentions to help the victim. On the other hand, bystanders had higher behavioural intentions to join in the bullying when other bystanders were good friends rather than acquaintances. In addition, an interaction effect was found between other bystanders’ identity and behaviour on behavioural intentions to join in the bullying. Furthermore, both helping and reinforcing behavioural intentions differed according to gender.
Referentie
Bastiaensens, S., Vandebosch, H., Poels, K., Van Cleemput, K., DeSmet, A., & De Bourdeaudhuij, I. (2014). Cyberbullying on social network sites. An experimental study into bystanders’ behavioural intentions to help the victim or reinforce the bully. Computers in Human Behavior, 31(0), 259–271. doi:10.1016/j.chb.2013.10.036
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
Trefwoorden
Media, gender, vrienden.