On track for unemployment? Long-term effects of tracks.

Auteurs

Dockx J., De Fraine B. (2018).

 PDF-versie

Abstract

De meeste studies over de effecten van onderwijsvormen gedurende het secundair onderwijs focussen op specifieke indicatoren over schoolprestaties op korte termijn. De studie vergelijkt de onderwijseffecten van onderwijsvormen op lange termijn werkloosheid van 1995 tot 2015, waarvoor een Vlaamse longitudinale cohortstudie (4333 studenten in 54 scholen). De verschillende onderwijsvormen in Vlaanderen hebben een hiƫrarchische verdeling wat gemiddelde schoolprestaties betreft. Om die reden vergelijkt deze studie paren van opeenvolgende hiƫrarchische onderwijsvormen aan de hand propensity score matching over de verschillende onderwijsvormen heen. Omdat veel studenten over de tijd heen veranderden van onderwijsvormen, werd een onderscheid gemaakt tussen de studenten die een onderwijsvorm volledig hebben gevolgd en diegenen die veranderd zijn naar een lagere onderwijsvorm. Discrete-time event history analayses werden gebruikt om te beschrijven wat de waarschijnlijkheid is om werkloos te worden wanner men actief is en wat de waarschijnlijkheid is om actief te worden wanneer men werkloos is. De resultaten tonen aan dat voor studenten die een hogere onderwijsvorm volledig gevolgd hebben, de waarschijnlijkheid om werkloos te zijn lager ligt.

Most studies on the effects of tracks during secondary education focus on specific short-term academic performance indicators. This study compared the effects of tracks on long-term unemployment from 1995 to 2015, using a Flemish longitudinal cohort study (4,333 students in 54 schools). Tracks in Flanders have a hierarchy in mean academic ability. Therefore, we compared pairs of hierarchically consecutive tracks by propensity score matching students across these tracks. Because many students changed track over time, we distinguished between students who followed a track completely and those who changed to a lower track. Discrete-time event history analysis was used to describe the probabilities of becoming unemployed when active (employed or in education) and the probabilities of becoming active when unemployed. The results showed that students who followed a higher track completely had lower probabilities of becoming unemployed.

Referentie

Dockx J., De Fraine B. (2018). On track for unemployment? Long-term effects of
tracks. School Effectiveness and School Improvement

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoord(en)

Tracking, werkloosheid, lange termijn effecten, event history analysis, propensity score matching