Onderzoek naar verschil in schools presteren tussen jongens en meisjes. Eindrapport van het KULeuven-luik.
Auteurs
Van de Gaer, E., Van Damme J. & De Munter, A. (2002).

Abstract
Doen jongens het in Vlaanderen minder goed dan meisjes en zo ja, hoe kan de achterstand van jongens worden verklaard? In dit eindrapport wordt een onderzoek beschreven naar het verschillend presteren van jongens en meisjes in het secundair onderwijs. De twee centrale vragen die in het onderzoeksrapport gesteld worden, zijn ten eerste, welke zijn de sekseverschillen in presentaties op school in Vlaanderen en ten tweede, hoe kunnen deze sekseverschillen in prestaties worden verklaard. Om hierop een antwoord te geven werd gebruik gemaakt van een databank die gedurende het LOSO-project is opgebouwd. Het LOSO-project (Longitudinaal Onderzoek Secondair Onderwijs) is een onderzoeksproject dat in 1989 startte en gefinancierd werd door het Departement Onderwijs van het Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap. Het doel van dit project bestaat in het beschrijven en verklaren van studieloopbanen van een steekproef leerlingen uit het secundair onderwijs in Vlaanderen en hiervoor werden vanaf september 1990 zowel gegevens verzameld op leerling- als op ouder- en op schoolniveau.
Referentie
Van de Gaer, E., Van Damme J. & De Munter, A. (2002). Onderzoek naar verschil in school presteren tussen jongens en meisjes. Eindrapport van het KULeuven-luik. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U. Leuven, Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Intelligentie, LOSO, sekseverschillen, schoolloopbaan, schools presteren