Onderzoeksrapport Apestaartjaren 5
Auteurs
Mediaraven, Linc (2013)

Abstract
Apestaartjaren onderzoekt nieuwe trends en tendensen op vlak van nieuwe media bij jongeren. Het onderzoek Apestaartjaren is een tweejaarlijkse bevraging door LINC, Mediaraven en UGent. Het onderzoek bestaat uit twee bevragingen: een uitgebreide survey bij jongeren (12- 18 jaar) in de middelbare school en een steekproef bij kinderen (9-12) in de lagere school. Tussen september 2013 en januari 2014 vulden 1477 jongeren (geboren tussen 1993 en 2002) een online enquête in. Aanvullend op de online bevraging nam UGent in februari en maart 2014 nog 64 face-to-face diepte-interviews af van jongeren die de online vragenlijst hadden ingevuld. De belangrijkste bevindingen uit dit onderzoek zijn: Jongeren gebruiken digitale media steeds vaker om met beperkte groepjes vrienden te communiceren in plaats van als massacommunicatiemiddel. Bij de meeste jongeren is er thuis een arsenaal aan mediatoestellen aanwezig. Jongeren betalen zelden zelf voor media. Slechts 37% kocht zijn eigen smartphone, en facebook blijft heer en meester als meest gebruikte sociale netwerk bij jongeren. Als afsluiter geeft het onderzoeksrapport nog aanbevelingen mee gericht aan leerkrachten en directie van scholen, jeugdwerkers en de Vlaamse overheid en onderwijskoepels
Referentie
Mediaraven, Linc (2013) onderzoeksrapport Apestaartjaren 5. Gent: Mediaraven.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Algemene cijfers, diversiteit, games, gedrukte media, mediabezit, mediagebruik, media-invloeden, onderwijsvernieuwing, vrijetijdsbeleving, vrijetijdsbesteding