Ongekwalificeerd: zonder paspoort? Een onderzoek naar de omvang, karakteristieken en aanpak van de ongekwalificeerde onderwijsverlaters
Auteurs
Douterlunge, M., Van de Velde, V., Rubbrecht, I, Van Valckenborgh, K., Lauwereys, L., Nicaise, I. & Van Damme, J. (2001).

Abstract
De Vlaamse regering wil de ongekwalificeerde uitstroom tegen 2004 met een vijfde verminderd zien. Waarover gaat het als de ongekwalificeerde uitstroom wil ingedijkt worden? Over hoeveel jongeren gaat het dan? De onderzoekers bewerkten verschillende databanken om de grootte van de groep te berekenen. Hoe kan het zover komen? Zijn er voorspellende variabelen? Een analyse op de longitudinale databank van het LOSO-project gaf de onderzoekers meer inzicht in de schoolloopbaan en in het persoonlijk en sociaal profiel van deze jongeren. Welk beleid zou hierrond best gevoerd worden? Een synthese van dit en vorige HIVA-onderzoeken en buitenlandse voorbeelden geven de aanzet tot een breed opgezet actieplan met als ankerpunt het leerrecht voor iedere jongere.
Referentie
Douterlunge, M., Van de Velde, V., Rubbrecht, I, Van Valckenborgh, K., Lauwereys, L., Nicaise, I. & Van Damme, J. (2001). Ongekwalificeerd: zonder paspoort? Een onderzoek naar de omvang, karakteristieken en aanpak van de ongekwalificeerde onderwijsverlaters. Onuitgegeven onderzoeksrapport, K.U.Leuven, HIVA
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
ISBN
90-5550-282-0
Trefwoorden
Aansluiting onderwijs-arbeidsmarkt, kwalificatie, ongekwalificeerde uitstroom, onderwijsverlaters, schoolloopbaan