Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Een longitudinale analyse van de interactie-effecten van geslacht, etniciteit en socio-economische status op de eindonderwijspositie en de vertraging in het secundair onderwijs.
Auteurs
Hermans, D.J., Opdenakker, M.-C. & Van Damme, J. (2004).

Abstract
Dit rapport is het derde op rij waarin verslag uitgebracht wordt over onderzoek naar de kansen(on)gelijkheid, uitgevoerd in het secundair onderwijs in Vlaanderen in opdracht van de Vlaamse Minister van Onderwijs en Werk, in het kader van het programma ‘Steunpunten voor beleidsrelevant onderzoek’. In dit rapport worden de resultaten weergegeven van een statistische analyse van de onderwijsloopbaangegevens van meer dan 5000 leerlingen in het Vlaams secundair onderwijs die gedurende meer dan tien jaar gevolgd werden. De onderzoekers gingen na of meisjes en jongens met een verschillende socio-economische achtergrond en/of etniciteit gemiddeld genomen gelijke onderwijsposities behalen op het einde van het secundair onderwijs en of ze er even lang over doen om die positie te bereiken. De onderzoekers gaan na welke eindpositie in het secundair onderwijs meisjes en jongens van verschillende socio-economische afkomst en/of verschillende etniciteit bereiken en met hoeveel vertraging ze die eindpositie bereiken. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een statistische methode die schooleffecten kan onderscheiden van effecten die toe te schrijven zijn aan de karakteristieken van de leerlingen. Ter controle voor bestaande verschillen in capaciteiten en inspanningen wordt een vergelijking gemaakt van de eindposities van jongens en meisjes met verschillende socio-economische achtergronden en/of een verschillende etniciteit die bij de intrede in het secundair onderwijs gelijk presteerden op schoolse toetsen en intelligentietests.
Referentie
Hermans, D.J., Opdenakker, M.-C. & Van Damme, J. (2004). Ongelijke kansen in het secundair onderwijs in Vlaanderen. Een longitudinale analyse van de interactie-effecten van geslacht, etniciteit en socio-economische status op de eindonderwijspositie en de vertraging in het secundair onderwijs. Leuven: Steunpunt LOA.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Diversiteit, interculturaliteit, kansenongelijkheid, secundair onderwijs, schoolloopbanen