Ontwikkeling van een evaluatie-instrument voor de opvang in en door Vlaamse basisscholen met het oog op het verkrijgen van een kwaliteitslabel. Eindrapport (3 volumes).

Auteurs

Colpin, H., Laevers, F., Vandemeulebroecke, L., Daems, M. & Schippers, K. (2003).  

 PDF-versie

Abstract

Dit document vormt het eerste deel van het eindrapport van het project ‘Ontwikkeling van een evaluatie-instrument voor de opvang in en door scholen met het oog op het verkrijgen van een kwaliteitslabel’. Doel van dit project was het ontwikkelen van een conceptueel kader en een draaiboek met bijhorend instrumentarium om de kwaliteit van de buitenschoolse opvang in Vlaamse basisscholen na te gaan. In dit eerste deel worden drie onderzoekstappen beschreven die aan de ontwikkeling van het instrument vooraf gingen. In een eerste stap (hoofdstuk 1) werd een conceptueel model opgebouwd, dat dient als theoretisch kader bij de constructie van het evaluatie-instrument. Vervolgens (hoofdstukken 2 tot 4) werd een wetenschappelijk onderzoek uitgevoerd naar de visie op kwaliteit bij de aanbieders en de gebruikers van opvang in scholen. Tot slot werd een evaluatie-instrument geconstrueerd, uitgetest en aangepast. Dit proces en de resultaten ervan worden beschreven in hoofdstuk 5. Tenslotte wordt een besluit geformuleerd en worden suggesties gedaan voor verder onderzoek

Onderzoeksfiche

Referentie

Colpin, H., Laevers, F., Vandemeulebroecke, L., Daems, M. & Schippers, K. (2003). Ontwikkeling van een evaluatie-instrument voor de opvang in en door Vlaamse basisscholen met het oog op het verkrijgen van een kwaliteitslabel. Eindrapport (3 volumes). Leuven: K.U.Leuven, Centrum Gezinspedagogiek en Onderzoekscentrum Kleuter- en Lager Onderwijs, m.m.v. Kind en Gezin.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Algemene cijfers, buitenschoolse opvang