Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school.

Auteurs

Van Damme, A. & Pauwels, L (2010). 

 PDF-versie

Abstract

Jonge adolescenten worden vaker dan hun oudere tegenhangers vergeten in onderzoek naar onveiligheidsbeleving en slachtofferschap. Deze verkennende studie tracht dit hiaat op te vullen en kijkt naar de onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten. In dit artikel wordt aandacht besteed aan drie dimensies van onveiligheidsbeleving, met name de cognitieve, affectieve en expressieve dimensie en worden individuele verschillen in deze drie dimensies van onveiligheidsbeleving statistisch verklaard vanuit een schoolcontextueel model waarbij specifiek gekeken wordt naar de impact van ecologische concentraties van jongeren met een immigratieachtergrond in hun gezin, negatief sociaal klimaat op school en concentraties van slachtofferschap op school. Nagegaan wordt of deze kenmerken een impact hebben op de onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten en in welke mate individueel slachtofferschap van geweld op school een mediërende factor is in het begrijpen van schoolcontextuele effecten. Uit deze studie blijken slechts heel beperkte schoolcontextuele effecten. Wel vinden we een consistente invloed van individueel slachtofferschap van geweld op school op de individuele verschillen in de drie dimensies van onveiligheidsbeleving.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van Damme, A. & Pauwels, L (2010). Onveiligheidsbeleving van jonge adolescenten op school: de rol van de schoolcontext, kwetsbaarheid en individuele slachtofferervaringen op school. Panopticon, 31, (6), 17-36.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN

0771-1409

Trefwoorden

Onveiligheidsgevoelens, slachtofferschap, schoolwelbevinden