Opvangtijd: Kinderen en hun beleving van de tijdsordening in een buitenschoolse opvang
Auteurs
Meire J. (2009).

Abstract
In dit rapport wordt een onderzoek voorgesteld naar de tijdsbeleving van kinderen in een buitenschoolse kinderopvang. Het gaat na hoe kinderen omgaan met de mogelijkheden en de beperkingen die de tijdsorganisatie van de kinderopvang voor en na school voor hen te bieden heeft. Het rapport brengt in de eerste plaats verslag uit van het gevoerde veldwerk. Als methode werd de ‘recreatieve methode’ toegepast. De kinderen werden gedurende 2 weken geobserveerd. Als het gaat om de mate waarin kinderen greep hebben op hun (buitenschoolse) tijd, heeft de kinderopvang te kampen met een inherent probleem dat het tijdskapitaal van kinderen al meteen beperkt: kinderen ‘moeten’ doorgaans naar de opvang komen. Aansluitend op de schooltijd betekent de opvangtijd een lange dag buitenshuis. De schooltijd interfereert soms ook (beperkt) met de opvangtijd, wanneer er ook huiswerk moet worden gemaakt en spelen of andere vormen van ontspanning niet mogelijk zijn. Anderzijds zijn er de organisatie en de invulling van de tijd binnen de opvang zelf, en die zetten deze verplichte tijd toch grotendeels om in verplichte vrije tijd. De tijdsorganisatie van de kinderopvang laat immers veel ruimte voor de autonomie van kinderen: het zijn in de eerste plaats de kinderen zelf die hun tijd ter plekke kunnen invullen.
Referentie
Meire J. (2009). Opvangtijd: Kinderen en hun beleving van de tijdsordening in een buitenschoolse opvang. Meise: Kind & samenleving.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Onderzoeksrapport
Trefwoorden
Buitenschoolse kinderopvang, vrijetijdsbesteding, vrijetijdsbeleving