Opvattingen over “welzijn” en “begeleiding”. Een sociaal-(ped)agogische analyse van leerlingenbegeleiding als exemplarische thema in het jeugdbeleid.
Auteurs
Verschelden, G. (2002).

Abstract
Deze studie gaat over de relatie tussen begeleidingsinterventies en welzijnservaringen van jongeren, via het thema leerlingenbegeleiding. Op basis van een tweeledig onderzoek bij schooldirecties en leerlingenbegeleiders en bij kinderen en jongeren komt de onderzoekster tot een omschrijving van leerlingenbegeleiding die rekening houdt met inzichten uit de begeleidingsvoorwaarden vanuit het perspectief van kinderen en jongeren en die rekening houdt met inzichten uit het spanningsveld tussen een positieve en negatieve welzijnsbenadering. In hoofdstuk 1 wordt het exemplarische karakter van het thema leerlingenbegeleiding voor de sociaal-(ped)- agogische discussie en voor de discussie inzak jeugdbeleid nader toegelicht. In hoofdstuk 2 word het onderzoek naar leerlingenbegeleiding bij scholen besproken. Hoofdstuk 3 bevat een literatuurstudie inzake jeugdonderzoek, meer bepaald omtrent de ontwikkelingen naar interpretatief en participatief jeugdonderzoek. In hoofdstuk 4 worden de behoeften aan zorg vanuit de betekenisverlening van de jongeren in beeld gebracht. In hoofdstuk 5 wordt een secundaire analyse uitgevoerd op de gegevens uit het onderzoek naar behoeften en zorg die relevant zijn voor de discussie inzake leerlingenbegeleiding. In hoofdstuk 6 worden de begeleidingsvoorwaarden vanuit het gezichtspunt van de jongeren en vanuit het spanningsveld tussen ene positieve en een negatieve welzijnsbenadering aangevuld met gegevens uit onderzoeksliteratuur. In hoofdstuk 7 tenslotte wordt de werkdefinitie van leerlingenbegeleiding geactualiseerd en verdiept.
Referentie
Verschelden, G. (2002). Opvattingen over “welzijn” en “begeleiding”. Een sociaal- (ped)agogische analyse van leerlingenbegeleiding als exemplarische thema in het jeugdbeleid. Gent: Academia Press.
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Boek
ISBN
90 382 0388 8
Trefwoorden
Begeleiding, hulpverlening, ondersteuning, participatie, schoolwelbevinden, vrienden, welbevinden, zorg