Organizing “Play Streets” during school vacations can increase physical activity and decrease sedentary time in children.

Auteurs

D’Haese, S., Van Dyck, D., De Bourdeaudhuij, I., Deforche, B., & Cardon, G. (2015).

 PDF-versie

Abstract

Een speelstraat is een straat waarin kinderen veilig kunnen spelen voor een specifieke periode tijdens de schoolvakanties. Het was verwacht dat de aanwezigheid van een speelstraat nabij kinderen hun thuis hun matig en hoge intensiteit fysieke activiteit kan doen stijgen, en hun zittende tijd kan doen verminderen. Daarom was het doel van deze studie om te onderzoeken welke effecten speelstraten hebben op de fysieke activiteit van kinderen en de hoeveelheid tijd kinderen zittend doorbrengen. Een niet-equivalente controlegroep met pre- en posttest design werd gebruikt om de effecten van speelstraten op het fysieke gedrag van kinderen te bepalen. Data werd verzameld in Gent, gedurende juli en augustus 2013. De steekproef bestond uit 126 kinderen (54 uit een speelstraat, 72 uit een controlestraat). Kinderen droegen een accelerometer voor 8 opeenvolgende dagen en hun ouders vulden een vragenlijst in voor en na de meetperiode. Gedurende de interventie werden straten afgesloten en voorbehouden voor spelende kinderen. Een lineaire regressie met vier niveaus (buurt – huishouden – kind – meetmoment (geen interventie of tijdens interventie)) werd uitgevoerd in MLwiN om de effecten van de interventie te bepalen. Positieve interventie effecten werden gevonden op de hoeveelheid tijd een kind zittend doorbrengt (ß = 0.76 ± 0.39; χ² = 3.9; p = 0.05) en de matige en hoge intensiteit fysieke activiteit (ß=0.82 ± 0.43; χ² = 3.6; p = 0.06). Tussen 14u en 19u verhoogde het activiteitsniveau van kinderen in speelstraten van 27 minuten gedurende normale conditie tot 36 minuten tijdens de speelstraat interventie, terwijl kinderen uit de controlegroep hun activiteit daalde van 27 naar 24 minuten. Tijd zittend doorgebracht door kinderen in een speelstraat verminderde van 146 minuten onder de normale conditie naar 138 minuten gedurende de speelstraat interventie, terwijl kinderen uit de controlegroep meer zaten, gaande van 156 minuten naar 165 minuten. De interventie effecten op matig en hoog activiteitsniveau (ß = -0.62 ± 0.25; χ² = 6.3; p = 0.01) en tijd zittend doorgebracht (ß = 0.85 ± 0.033; χ² = 6.6; p = 0.01) bleven significant wanneer de hele dag werd onderzocht, wat aangeeft dat kinderen niet compenseren voor hun verhoogde activiteitsniveau en verminderde tijd zittend doorgebracht gedurende de rest van de dag. Het creëren van een veilige speelruimte nabij stedelijk kinderen hun thuis door speelstraten interventie is effectief in het verhogen van kinderen hun matig en hoge activiteitsniveau en het verminderen van de tijd die kinderen zittend doorbrengen.

Referentie

D’Haese, S., Van Dyck, D., De Bourdeaudhuij, I., Deforche, B., & Cardon, G. (2015). Organizing “Play Streets” during school vacations can increase physical activity and decrease sedentary time in children. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 12, 14. DOI: 10.1186/s12966-015-0171-y

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

Trefwoord(en)

Beweging, ruimtegebruik, vrijetijdsbesteding