Ouders op school en thuis. Onderwijskundig onderzoek in opdracht van de Vlaamse Minister van onderwijs en vorming.

Auteurs

Verhoeven, J.C., Stassen, K., Devos, G. & Warmoes, V. (2003).  

 PDF-versie

Abstract

Het Centrum voor Onderwijssociologie (K.U.Leuven) en de Vlerick Management School verrichtten een onderzoek dat peilt naar de tevredenheid van ouders over de school van hun kind en naar hun betrokkenheid bij de school. In een eerste deel wordt gepeild naar de tevredenheid: algemeen, maar ook wat betreft de verschillende aspecten van het schoolgebeuren. Ook werd er gevraagd om een rangorde op te stellen naargelang de ouders een taak van de school belangrijker of minder belangrijk vinden. Tenslotte komen ook inspraak in het schoolbeleid en de openheid van de school aan bod. Het tweede deel gaat na of ouders participeren en hoe. De onderzoekers maken een onderscheid tussen het zich inzetten op de school (raad, comité, helpen in de klas, schoolactiviteiten, oudercontact), contacten met de school (formeel en informeel) en het zich inzetten voor de school thuis (agenda’s, huistaken en rapporten, stimulerende omgeving creëren).

Onderzoeksfiche

Referentie

Verhoeven, J.C., Stassen, K., Devos, G. & Warmoes, V. (2003). Ouders op school en thuis. Onderwijskundig onderzoek in opdracht van de Vlaamse Minister van onderwijs en vorming. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs, Afdeling Beleidscoördinatie (Brussel).

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Brochure

Trefwoorden

Allochtonen, basisonderwijs, betrokkenheid, communicatie, gedragsmoeilijkheden, gedragsproblemen, huiswerk, inspraak, kleuteronderwijs, lager onderwijs, leermoeilijkheden, leerproblemen, opvoeding, oudercontact, oudercomité, ouders, participatie, pesten, school, secundair onderwijs, tevredenheid, veiligheid