Ouders op school en thuis. Onderwijskundig onderzoek in opdracht van de Vlaamse Minister van onderwijs en vorming.
Auteurs
Verhoeven, J.C., Stassen, K., Devos, G. & Warmoes, V. (2003).

Abstract
Het Centrum voor Onderwijssociologie (K.U.Leuven) en de Vlerick Management School verrichtten een onderzoek dat peilt naar de tevredenheid van ouders over de school van hun kind en naar hun betrokkenheid bij de school. In een eerste deel wordt gepeild naar de tevredenheid: algemeen, maar ook wat betreft de verschillende aspecten van het schoolgebeuren. Ook werd er gevraagd om een rangorde op te stellen naargelang de ouders een taak van de school belangrijker of minder belangrijk vinden. Tenslotte komen ook inspraak in het schoolbeleid en de openheid van de school aan bod. Het tweede deel gaat na of ouders participeren en hoe. De onderzoekers maken een onderscheid tussen het zich inzetten op de school (raad, comité, helpen in de klas, schoolactiviteiten, oudercontact), contacten met de school (formeel en informeel) en het zich inzetten voor de school thuis (agenda’s, huistaken en rapporten, stimulerende omgeving creëren).
Referentie
Verhoeven, J.C., Stassen, K., Devos, G. & Warmoes, V. (2003). Ouders op school en thuis. Onderwijskundig onderzoek in opdracht van de Vlaamse Minister van onderwijs en vorming. Onuitgegeven onderzoeksrapport, Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap, Departement Onderwijs, Afdeling Beleidscoördinatie (Brussel).
Taal
Nederlands
Publicatievorm
Brochure
Trefwoorden
Allochtonen, basisonderwijs, betrokkenheid, communicatie, gedragsmoeilijkheden, gedragsproblemen, huiswerk, inspraak, kleuteronderwijs, lager onderwijs, leermoeilijkheden, leerproblemen, opvoeding, oudercontact, oudercomité, ouders, participatie, pesten, school, secundair onderwijs, tevredenheid, veiligheid