Parental involvement and adolescent school achievement: the mediational role of self regulated learning.

Auteurs

Thomas, V., De Backer, F., Peeters, J., & Lombaerts, K. (2019).

 PDF-versie

Abstract

Zowel ouderlijk betrokkenheid als zelfregulerend leren zijn belangrijke voorspellers van het studeersucces van studenten. Nochtans heeft vorig onderzoek over zelfregulerend leren eerder gefocust op de schoolomgeving dan op de thuissituatie. Vooral onderzoeken over de rol van ouders in zelfregulerend leren op het moment dat kinderen naar de middelbare school gaan, zijn gelimiteerd. Deze studie onderzoekt de relatie tussen de perceptie van studenten over de ouderlijke betrokkenheid, hun zelfregulerend leren en hun schoolprestatie in het eerste jaar van de middelbare school. Onderzoeksgegevens van 5939 Vlaamse studenten werden geanalyseerd aan de hand van bemiddelingsanalyses en toonden aan dat de perceptie van studenten over de ouderlijke betrokkenheid in schoolwerk geassocieerd was met zelfregulerend leren en de schoolresultaten van de studenten. Hoe studenten de ouderlijke betrokkenheid waarnamen was bovendien geassocieerd met de prestaties van de studenten door de zelfregulerende leerfactoren. Deze resultaten onderschrijven het belang van ouders in het onderwijs bij middelbare scholieren. Scholen moeten zich hiervan bewust zijn en de onderwijsbetrokkenheid van ouders en de stimulatie van zelfregulerend leren in de thuisomgeving vergroten.

Both parental involvement and self-regulated learning are important predictors of students’ study success. However, previous research on self-regulated learning has focused instead on the school environment and has not focused on the home situation. In particular, investigations into the role of parents in self-regulated learning when children enter middle school have been limited. The present study examined the relationship among students’ perceptions of parental involvement, their self-regulated learning and school achievement in the first year of middle school. Survey data from 5939 Flemish students were processed using mediation analyses and revealed that students’ perceptions of parental involvement in school work was associated with students’ self-regulated learning and their school achievement. Moreover, how students perceived parental involvement was associated with students’ achievement through the self-regulated learning factors. These results underpin the importance of parents in education at the middle-school age. Schools should be aware of this and enhance parents’ educational involvement and the stimulation of self-regulated learning in the home environment.

Referentie

Thomas, V., De Backer, F., Peeters, J., & Lombaerts, K. (2019). Parental involvement and adolescent school achievement: the mediational role of self-regulated learning. Learning Environments Research.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN – DOI

10.1007/s10984-019-09278-x

Trefwoord(en)

Middelbare school, ouderlijke betrokkenheid, schoolprestatie, zelfregulerend leren