Parental Involvement in Predicting School Motivation: Similar and Differential Effects Across Ethnic Groups.

Auteurs

Fan, W., Williams, C. M., & Wolters, C. A. (2012).  

 PDF-versie

Abstract

De auteurs gingen na in welke mate verschillende vormen van ouderlijke steun/opvolging invloed hebben op academische motivatie, betrokkenheid op school en zelf beoordeelde doeltreffendheid op vlak van wiskunde en Engels. Er werd nagegaan of er verschillen waren tussen Afro Amerikaanse (1698), Aziatisch Amerikaanse (1275), Hispanic (1919) en blanke studenten (7829). Er werd gebruik gemaakt van structural equation modelling waaruit algemeen bleek dat ouderlijke aspiraties omtrent het onderwijsniveau van de kinderen positief gerelateerd was aan academische motivatie terwijl school-ouder communicatie over problemen die het kind ervaart op school negatief gerelateerd was aan motivatie constructen. Daarnaast waren er ook enkele etnische verschillen. Zo was “parental advising” en “parentschool communication” positief gerelateerd aan de Hispanic studenten hun academische motivatie en hun zelf beoordeelde doeltreffenheid op het vlak van het Engels maar was dit negatief gerelateerd aan Aziatisch-Amerikaanse studenten hun academische motivatie en zelfbeoordeelde doeltreffendheid op het vlak van wiskunde.

Referentie

Fan, W., Williams, C. M., & Wolters, C. A. (2012). Parental Involvement in Predicting School Motivation: Similar and Differential Effects Across Ethnic Groups. The Journal of Educational Research, 105(1), 21–35. doi:10.1080/00220671.2010.515625

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Artikel in tijdschrift

Trefwoorden

Algemene cijfers, Non-cognitieve waarden en vaardigheden, Leerproblemen, Kansenongelijkheid