Parental knowledge of adolescents’ online content and contact risks.
Auteurs
Symons, K., Ponnet, K., Emmery, K., Walrave, M., & Heirman, W. (2017).

Abstract
De mate van ‘parental knowledge’ (de mate waarin ouders op de hoogte zijn van de activiteiten van hun kinderen) wordt doorgaans gezien als een beschermende factor in de ontwikkeling van de adolescent. Er is in wetenschappelijk onderzoek veel geweten over de kennis die ouders hebben van het gedrag van hun kinderen in de echte wereld, maar niet over onlinegedrag. In deze studie wordt gekeken naar het effectieve onlinegedrag van adolescenten (13-18 jaar oud; 54,9% meisjes), de mate waarin ouders hiervan op de hoogte zijn en de regels en communicatiestijl die ouders/gezinnen hanteren. Er deden 357 families mee aan de studie en er werd gewerkt met vragenlijsten. Uit de resultaten valt op te maken dat zowel moeders als vaders weinig op de hoogte zijn van het onlinegedrag van hun kinderen en van de risico’s die hieraan verbonden zijn. Moeders denken echter wel dat zij beter op de hoogte zijn dan vaders – zeker wanneer het gezin gekenmerkt wordt door een meer open communicatiestijl. Er werden geen correlaties gevonden met types van regels die ouders hanteren en op de hoogte zijn van het concrete online gedrag van hun kinderen. Dit is op zich opvallend. De onderzoekers verklaren dit met het gegeven dat moderne media zeer privé zijn (een eigen gsm versus de computer in de woonkamer) en sluiten af met een wens om meer onderzoek naar wat ouders effectief kunnen doen om beter op de hoogte te kunnen zijn van het onlinegedrag van hun kinderen.
Parental knowledge about adolescents’ activities is an identified protective factor in terms of adolescent adjustment. While research on parental knowledge has focused on adolescents’ offline behavior, there is little empirical understanding of parental knowledge about adolescents’ online behavior. This study investigates parental knowledge about adolescents’ online activities and experiences with online risks, as well as the correlates of such knowledge. Building on former research, open communication and knowledge-generating monitoring practices are investigated as potential correlates of parental knowledge. Use is made of triadic data, relying on reports from children aged 13 to 18, mothers and fathers within the same family (N = 357 families; 54.9 % female adolescents). The results showed that parents have little knowledge about the occurrence of online risks and their children’s online activities. While mothers did not have more accurate knowledge compared to fathers, they did perceive themselves to be more knowledgeable than fathers. Associations between parental knowledge and hypothesized correlates were tested by means of one-way ANOVA tests and stepwise logistic regression models. Limited evidence was found for associations with parents’ accurate knowledge about the occurrence of online risks. Engagement in knowledge-generating monitoring practices was linked to mothers and fathers’ self-perceived knowledge about their children’s online activities. For mothers, open communication with the child was linked to self-perceived knowledge. The findings suggest that parents need to be more aware of the possibility that online risks might occur and that more research needs to be done in order to understand what parents can do to improve their accurate knowledge.
Referentie
Symons, K., Ponnet, K., Emmery, K., Walrave, M., & Heirman, W. (2017). Parental knowledge of adolescents’ online content and contact risks. Journal of youth and adolescence, 46(2), 401–416.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN
10.1007/s10964-016-0599-7
Trefwoorden
Ouderlijke monitoring; online risicogedrag