Parental Media Guidance, Communication and Self-concept in Pre-adolescents.

Auteurs

Van den Bergh, B. & Van den Bulck (2000).  

 PDF-versie

Abstract

Deze studie onderzoekt de relatie tussen het gebruik van drie soorten media bij kinderen (TV en video, computer, boeken en strips), de perceptie van kinderen van vier types mediabegeleiding door ouders en van ondersteunende ouder-kind communicatie en het zelfconcept van het kind. Er werden vragenlijsten afgenomen van 519 leerlingen uit de vijfde en de zesde graad en hun ouders. Het gebruik van media als ‘babysitters’ heeft een direct negatief effect op het zelfconcept. Evaluerende en niet-gefocuste mediabegeleiding door ouders bevordert de ondersteunende ouder-kind communicatie en heeft een indirect positief effect op het zelfconcept. De resultaten benadrukken het belang van mediabegeleiding door ouders doordat hiermee de mogelijkheid geboden wordt om betekenis te construeren en te delen. Zij onderlijnen de bruikbaarheid en het belang van het bestuderen van perspectieven van kinderen en verschillen in gender in onderzoek omtrent media, communicatie en zelfconcept van het kind.

Onderzoeksfiche

Referentie

Van den Bergh, B. & Van den Bulck (2000). Parental media guidance, communication and self-concept in pre-adolescents. In B. Van den Bergh & J. Van den Bulck (Eds.), Children and Media: Multidisciplinary Approaches (pp. 151-173). Leuven/Brussel: Garant

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Bijlage in reader

ISBN-ISSN

90-441-1069-1

Trefwoorden

Opvoeding, media-invloeden, gender