Parents’ Messages about the Role of Extracurricular and Structured Leisure Activities: Adolescents’ Perceptions.

Auteurs

Shannon, C. S. (2006). 

 PDF-versie

Abstract

In dit artikel wordt een onderzoek voorgesteld naar de boodschappen die adolescenten krijgen van hun ouders met betrekking tot de rol die gestructureerde en ongestructureerde vrijetijdsactiviteiten spelen in hun leven. Het gaat na hoe deze boodschappen van ouders in relatie staan tot het engagement van adolescenten in de vrije tijd, hun waarden en houding met betrekking tot vrije tijd en de manier waarop zij deze waarden en houding ontwikkelen. In deze studie wordt gebruik gemaakt van een kwalitatieve onderzoeksmethode en meer specifiek semi-gestructureerde face-to-face interviews met tien mannelijke en tien vrouwelijke 17- tot 18-jarige studenten die betrokken zijn in verschillende buitenschoolse activiteiten. Deze adolescenten ontvangen de volgende boodschappen van hun ouders: via vrije tijd kunnen de jongeren terug op adem komen, sommige vrijetijdsdoeleinden zijn meer waardevol dan andere, vrije tijd kan een aantal persoonlijke voordelen met zich meebrengen en de rol van vrije tijd verandert naarmate men ouder wordt. De bevindingen tonen ten eerste aan dat ouders de vrijetijdskeuzes van adolescenten beïnvloeden, alsook hun waarden en ideeën over de rol die vrije tijd speelt in hun leven. Ten tweede leek het erop dat de reacties van de jongeren op de boodschappen van ouders en de interpretatie en observatie van het vrijetijdsgedrag van de ouders, vorm geeft aan de wijze waarop jongeren nadenken over de eigen vrijetijdsbesteding op latere leeftijd. De bevindingen suggereren dat ouders en adolescenten de nadruk leggen op de functionele aspecten van vrije tijd en daarbij voornamelijk het belang van gestructureerde vrije tijd benadrukken, eerder dan vrije tijd te zien als een geheel van gestructureerde en ongestructureerde vrijetijdsvormen en als een manier om plezier te beleven.

Parents are important sources of leisure learning, helping to develop their children’s leisure values, attitudes, and behaviours. The purpose of this study was to understand the messages that adolescents perceive are communicated by their parents about the role of structured and unstructured leisure in their lives. Ten male and ten female Grade 12 students involved in various extracurricular school activities were interviewed. Adolescents received the following types of messages from parents: leisure plays an important restorative role, some leisure pursuits are more valuable than others, leisure is a means to various ends that can benefit individuals personally, and the role of leisure changes with one’s stage of life. The findings suggest that parents and adolescents may focus on the functional aspects of leisure, particularly extracurricular activities, rather than viewing leisure including unstructured activities as an opportunity for pleasure and enjoyment.

Referentie

Shannon, C. S. (2006). Parents’ Messages about the Role of Extracurricular and Structured Leisure Activities: Adolescents’ Perceptions. Journal of Leisure Research, 38(3), 398-420.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel