Peiling Frans in de eerste graad van het secundair onderwijs A-stroom – Eindrapport.

Auteurs

Janssen, R., Desmet, P., Binon, J., Van Damme, J., Tuerlinckx, F., Van den Noortgate, W., De Fraine, B. (2009).  

 PDF-versie

Abstract

Een peiling is een grootschalige afname van toetsen bij een representatieve steekproef van scholen en leerlingen. Ze neemt een aspect van het Vlaamse onderwijs onder de loep. Peilingen onderzoeken in welke mate leerlingen bepaalde eindtermen of ontwikkelingsdoelen hebben bereikt. In de huidige peiling komen de eindtermen voor de domeinen lezen, luisteren en schrijven van het vak Frans in de A-stroom van de eerste graad secundair onderwijs aan bod. In de A-stroom van de eerste graad secundair onderwijs gelden er eindtermen voor de basisvorming. Deze eindtermen zijn minimumdoelen op het vlak van kennis, inzicht, vaardigheden en attitudes die de overheid noodzakelijk en bereikbaar acht voor deze leerlingenpopulatie. Voor de basisvorming in de B-stroom zijn er ontwikkelingsdoelen geformuleerd. Deze ontwikkelingsdoelen zijn minimumdoelen die de overheid wenselijk acht voor een bepaalde leerlingenpopulatie en die de school bij haar leerlingen moet nastreven. Aangezien de overheid wil weten of onze leerlingen de eindtermen of ontwikkelingsdoelen beheersen, worden onderwijspeilingen altijd georganiseerd op het einde van een onderwijsniveau. Deze peiling in het secundair onderwijs wordt daarom afgenomen op het einde van het tweede leerjaar van de A-stroom van de eerste graad. De B-stroom is bij deze peiling niet betrokken: voor de leerlingen van het beroepsvoorbereidende leerjaar worden afzonderlijke peilingstoetsen ontworpen. Eindtermen en ontwikkelingsdoelen vormen de kern van het onderwijsaanbod en zijn daardoor een hoeksteen in de kwaliteitszorg van het Vlaamse onderwijs. Met deze minimumdoelen wil de overheid garanties inbouwen zodat jongeren de nodige competenties verwerven om zelfstandig te kunnen functioneren in onze maatschappij en om succesvol te kunnen starten in vervolgonderwijs en op de arbeidsmarkt. De eindtermen en ontwikkelingsdoelen worden gedragen door onze samenleving: ze werden goedgekeurd door het Vlaams Parlement en zijn sinds het schooljaar 1997-1998 van kracht in het secundair onderwijs.

Onderzoeksfiche

Referentie

Janssen, R., Desmet, P., Binon, J., Van Damme, J., Tuerlinckx, F., Van den Noortgate, W., De Fraine, B. (2009). Peiling Frans in de eerste graad van het secundair onderwijs A-stroom – Eindrapport. Leuven: K.U.Leuven, Centrum voor Onderwijseffectiviteit en -evaluatie.

Taal

Nederlands

 

Publicatievorm

Onderzoeksrapport

Trefwoorden

Studieprestaties