Plackle, I., Könings, K., Jacquet, W., Struyven, K., Libotton, A., Van Merriënboer, J., & Engels, N. (2018).
Auteurs
Plackle, I., Könings, K., Jacquet, W., Struyven, K., Libotton, A., Van Merriënboer, J., & Engels, N. (2018).

Abstract
Het pedagogisch engagement van studenten is een belangrijke voorspeller van studiesucces alsook een essentiële preventieve factor voor drop-out. Beroepsopleidingen in middelbaar onderwijs kennen hoge drop-out cijfers. Er is overtuigend bewijs dat de oplossing voor pedagogisch terugtrekking in studentgerichte, krachtige leeromgevingen ligt. Deze studie onderzoekt de kenmerken van krachtige leeromgevingen vanuit het perspectief van studenten in beroepsonderwijs. De perspectieven van studenten op leeromgevingen zijn cruciaal voor hun tevredenheid en pedagogisch engagement. Bijgevolg onderzochten we of de waargenomen leeromgeving aan de voorwaarden van een krachtige leeromgeving voldoet, en in welke mate deze beantwoordt de voorkeuren van jongeren. Bijkomend werd onderzocht of studenten die de leeromgeving als meer krachtig ervaren, ook meer geëngageerd zijn voor school. Enquêtegegevens van 532 studenten toonden dat de percepties van studenten op hun huidige leeromgeving grotendeel tegenstrijdig waren met de karakteristieken van krachtige leeromgevingen. Studenten vroegen dringend meer uitdagende leertrajecten, in combinatie met adaptieve leerondersteuning. Studenten die de karakteristieken van krachtige leeromgevingen als aanwezig beschouwden, rapporteerden hogere tevredenheid en een sterker engagement dan studenten die hun educatie als een minder krachtige leeromgeving zagen. Er is nood aan het herontwerpen van curricula in beroepsonderwijs op een manier dat meer intens karakteristieken van krachtige leeromgevingen implementeert.
Students’ educational engagement is both an important predictor of study success and a key preventive factor for dropout. Vocational tracks in secondary education show high dropout rates. There is strong evidence that the solution to educational disengagement lies in student-centered, powerful learning environments (PLEs). This study investigates characteristics of PLEs from the perspective of students in vocational secondary education. Students’ perspectives on a learning environment are crucial for their satisfaction and learning engagement. Therefore, we investigated whether the perceived learning environment meets the requirements of PLEs, and to what extent it meets students’ preferences. Additionally, it was investigated whether students who perceive their learning environment as more powerful, are also more engaged for school. Survey data of 532 students showed that student perceptions of their current learning environment were largely discrepant from the characteristics of PLEs. Students strongly asked for more challenging learning pathways, in combination with adaptive learning support. Students who perceived the characteristics of PLEs as being present, reported higher satisfaction and stronger engagement than students who perceived their education to be a less powerful environment. There is a need to redesign curricula in vocational education in such a way that these more intensely implement characteristics of PLEs.
Referentie
Plackle, I., Könings, K., Jacquet, W., Struyven, K., Libotton, A., Van Merriënboer, J., & Engels, N. (2018). Students Embracing Change towards more Powerful Learning Environments in Vocational Education. Educational Studies, 44(1), 26-44.
Taal
Engels
Publicatievorm
Tijdschriftartikel
ISBN – DOI
10.1080/03055698.2017.1331840
Trefwoord(en)
Beroepsonderwijs; krachtige leeromgeving; studentenperceptie; studentenbetrokkenheid