Politics in the Supermarket: Political Consumerism as a Form of Political Participation.

Auteurs

Stolle, D., Hooghe, M. & Micheletti, M. (2005). 

 PDF-versie

Abstract

De laatste jaren wordt vaak gewag gemaakt van de opkomst van een nieuwe vorm van politieke participatie, namelijk politiek consumentisme. Dit betekent het bewust consumeren of niet consumeren van producten en/of diensten op basis van ethische of politieke overwegingen. Vaak wordt beweerd dat deze vorm van participatie recent meer populair geworden is. Deze beweringen zijn echter nauwelijks empirisch gestaafd. In dit artikel wordt hiertoe een eerste aanzet gegeven: aan de hand van een survey-onderzoek wordt nagegaan of politiek consumentisme een consistent en empirisch meetbaar gedragspatroon is.

Onderzoeksfiche

Referentie

Stolle, D., Hooghe, M. & Micheletti, M. (2005). Politics in the Supermarket: Political Consumerism as a Form of Political Participation. International Political Science Review, 26(3), 245-269.

Taal

Engels

 

Publicatievorm

Tijdschriftartikel

ISBN-ISSN

0192-5121

Trefwoorden

Ethiek, individualisme, maatschappelijke actie, participatie